Sökning: "Fritz Kan"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Fritz Kan.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fritz-Anton Fritzson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI inom filosofiutbildning; Generativ AI; filosofididaktik; AI och individanpassning av undervisning; AI och tillförlitlighet vid examinationer; AI och kritisk tänkande;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER

  2. 2. Exploring serial positioning effects in Claeson-Dahl's Test for verbal learning and retention – a naturalistic study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hampus Fritz; [2024]
    Nyckelord :serial positioning effect; Claeson-Dahl’s Test for verbal learning and retention; neuropsychology; memory; word list; Seriepositionseffekten; Claeson-Dahls Test för inlärning och minne; neuropsykolog; minne; ordlista; Social Sciences;

    Sammanfattning : Serial positioning effects and the derived recency ratio has shown increasing promise as clinical tools for evaluating neurocognitive disorders. These measures have remained unexplored in Claeson-Dahl’s Test for verbal learning and retention (CDT). LÄS MER

  3. 3. Elevers matematiska resonemang vid uppgiftslösningar i grupp : En fallstudie om hur imitativa och kreativa resonemang kan framträda i matematikklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :John Fritz; Alexander Latvalehto; Ellen Lindholm; [2023]
    Nyckelord :imitative reasoning; creative reasoning; Imitativt resonemang; kreativt resonemang;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka matematiska resonemang som framträder när elever löser uppgifter i grupp. Det resultat som framkommit baseras utifrån fallstudie där elevers användning av matematiska resonemang har observerats i två klassrum. LÄS MER

  4. 4. Fritids- och klasslärarens perspektiv på samverkansuppdragets betydelse för elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miran Hussein; Albin Fritz; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På våra verksamhetsförlagda utbildningsskolor fick vi många gånger syn på hur samverkansuppdraget mellan olika enheter inom skolan kan implementeras i syfte att uppnå gemensamma mål. Det framgår tydligt även i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet att de olika enheterna inom skolan ska samverka för att stödja elevers utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie omtillgänglighetsverktygets nytta och brister : - inom regionala webbplatsers förvaltning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :William Fritz; [2023]
    Nyckelord :tillgänglighetsverktyg; webbtillgänglighet; tillgänglighetsutvärdering; regionala webbplatser; tillgänglighet;

    Sammanfattning : 16% av Sveriges befolkning mellan 16–64 år har en funktionsnedsättning som kan påverka hur de navigerar internet. För att samtliga svenska invånare ska ha webbtillgänglighet måste regionala webbplatser uppdateras via ett konstant tillgänglighetsarbete. LÄS MER