Sökning: "Fritz Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Fritz Lärare.

  1. 1. Skönlitterär läsning med digitala verktyg : En empirisk studie om digitala verktyg i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alexander Latvalehto; Ellen Lindholm; John Fritz; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; direct digital tools; indirect digital tools; support; variation; fiction reading; litterature teaching; Digitala verktyg; direkta digitala verktyg; indirekta digitala verktyg; stöttning; variation; skönlitterär läsning; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Den aktuella empiriska studien syftar till att undersöka lärares användning av och inställning till digitala verktyg i litteraturundervisningen. Resultatet baseras på kvalitativt material från semistrukturerade intervjuer med fyra svensklärare i årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Musik-lärare eller Musik-lärare? : hur några musiklärare ser på sin yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ellinor Fritz; [2015]
    Nyckelord :musiklärare; musiker; lärarrollen; identitet; rollidentitet; habitus; status; kulturellt kapital; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : Musik-lärare eller musik-lärare? Hur några musiklärare ser på sin yrkesroll skildrar yrkessocialisationen inom musikläraryrket idag. Syftet är att ta reda på vilka motiv som kan ligga till grund att välja musikläraryrket och vilken kompetens som anses viktig i rollen som musiklärare. LÄS MER

  3. 3. Samtal om demokratiuppdraget i praktiken : Elever och lärares tankar kring demokratiuppdraget iskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Fritz; [2015]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; kunskapsdimension; värdedimension; kompentensdimension; kränkningsdimension.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en djupare diskussion om hur elever och lärare igrundskolans tidigare år uppfattar och arbetar med skolans demokratiuppdrag. Elever och läraresåsikter om förutsättningar och begränsningar i praktiserandet av demokratiuppdraget ges ocksåfokus. LÄS MER

  4. 4. Barnlitteratur - men hur och varför? : En studie om lärares syn på lärande genom barnlitteratur i förskoleklass och år 1-2

    Kandidat-uppsats, Läs & skriv

    Författare :Eva Fritz Hadd; [2011]
    Nyckelord :barnbok; barnlitteratur; förskoleklass; skola; lärande;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Eva Fritz Hadd Barnlitteratur   - men hur och varför? En studie om lärares syn på lärande genom barnlitteratur i   förskoleklass och år 1-2 Children's   Literature - but   how and why?  A study of teachers'   views on learning through children's literature in preschool and primary school grade 1-2 Antal sidor: 32 Barnlitteratur är av tradition en naturlig del av barnens   uppväxt och lärandemiljö i hemmen, förskoleklassen och skolan. Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur några   lärare i förskoleklass och år 1-2 beskriver barnlitteraturen som ett   didaktiskt redskap i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Läroboken i samhällskunskap - ett tidsdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Fritz; [2011]
    Nyckelord :användning; ekonomiska förutsättningar; funktion; läroböcker; innehållsanalys;

    Sammanfattning : I Skollagen lyfter man fram skolans ansvar att tillgodose eleverna med material som behövs för att de ska kunna medverka i en tidsenlig undervisning. I mitt möte med skolor och undervisning för grundskolans senare år, i ämnet samhällskunskap, upplever jag att läroboken har ett föråldrat innehåll. LÄS MER