Sökning: "Functional theory of attitude"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Functional theory of attitude.

  1. 1. Lärares attityder gentemot elevfrånvaro i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Rebecka Viklund; Sofia Olsson; [2023]
    Nyckelord :Frånvaro; gymnasiet; lärare; attityd; inställning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka gymnasielärares attityder mot elevfrånvaro i svenska gymnasieskolor. Studiens frågeställning var “Hur ser gymnasielärares attityder till elevfrånvaro ut?”. LÄS MER

  2. 2. En kvantitativ undersökning om centrala och perifera budskap i miljökampanjer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Märta Ansgariusson; Astrid Moreau; [2022]
    Nyckelord :Elaboration likelihood model; Functional theory of attitude; Communication - Persuasion matrix; Miljökampanjer; Perifera och Centrala budskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från två miljökampanjer som skapats med grund i Cacioppo & Pettys (1984) “Elaboration likelihood model”, som kortfattat menar på att vi kan processa ett meddelande på antingen ett s.k perifert- eller centralt plan. LÄS MER

  3. 3. The attitude behind TMTs sustainability strategies in the real estate industry : A quantitative study of the characteristics behind TMTs attitude towards the perceived gain of positive publicity by stakeholders if implementing a sustainability strategy.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Simon Alderblad; Fabian Nilzén; [2022]
    Nyckelord :Top management teams; Upper echelon theory; Sustainability strategies; Positive publicity; Stakeholders;

    Sammanfattning : Background & problem:  In a fast-moving environment where organizations are forced to meet changing stakeholder needs, the importance of understanding top management teams (TMT) becomes more prominent given their influential position. Further on, with a growing population, the demand in the real estate industry is deemed to have a continuous growth. LÄS MER

  4. 4. Köpbeteende av energi- och funktionsdryck : Hur attityd och hälsorisker påverkar konsumtionen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hanna Blomstrand; Pernilla Sofia Lejdström; Mattias Johansson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; marketing; digital marketing; energy drink; functional beverage; health risks; awareness.; Attityder; marknadsföring; digital marknadsföring; energidryck; funktionsdryck; hälsorisker; medvetenhet.;

    Sammanfattning : Vår uppsats undersöker och behandlar digital marknadsföring, attityd och medvetenheten om de hälsorisker som är förenade med energi- och funktionsdrycksbranschen. Idag är konsumtionen av energi- och funktionsdryck omdiskuterad, i Sverige har flera företag aktivt valt att marknadsföra sina produkter som en funktionsdryck riktad till träning istället för den ”vanliga” energidrycken. LÄS MER

  5. 5. Återbruk av byggmaterial och produkter från rivning till nyproduktion : - En attitydstudie om återbruk i hyresrätter

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Nathalie Alsbjer; Victoria Gonzalez; [2021]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; Hållbart byggande; Materialinventering; Återbruk; Hyresrätt; Byggmaterial;

    Sammanfattning : Purpose: Reuse of building materials and products is one possible way to reduce waste in the construction industry, however this is usually discarded due to lack of knowledge and experience. The swedish population are interested in the environment but is it enough for there to be a demand on reused materials and products, or is reuse only a good idea that works well in theory. LÄS MER