Sökning: "Funktionsnedsättning inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 199 uppsatser innehållade orden Funktionsnedsättning inkludering.

  1. 1. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Tillgänglighet på lika villkor : Om funktionsnedsättning, tillgänglighet, inkludering och lika villkor i bibliotekstidskrifter

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Riihimäki; [2023]
    Nyckelord :funktionsnedsättning; tillgänglighet; inkludering; lika villkor; bibliotekstidskrifter; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Trying to accommodate all the needs that different users may have is an ongoing task for those who work in the library field. This means a constant search for knowledge and information that supports that work. LÄS MER

  4. 4. ”Jag vill åka med” : En kvalitativ studie om hur människor med fysisk funktionsnedsättning kan inkluderas i en digital mobilitetskontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Henrik Bengtsson; Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mobility services; Mobility as a Service MaaS ; Information; Minority groups; People with physical disabilities; Inclusiveness; Accessibility; Social sustainability; Mobilitetstjänster; Mobility as a Service MaaS ; Information; Minoritetsgrupper; Människor med fysisk funktionsnedsättning; Inkludering; Tillgänglighet; Social hållbarhet;

    Sammanfattning : MaaS (Mobility as a Service) beskrivs ofta som ett framväxande digitalt koncept för att hantera framtida mobilitets- och hållbarhetsutmaningar. Konceptet är emellertid ett relativt nytt fenomen som fortfarande är i sitt utvecklingsstadie, där fokus har hamnat på att övertyga användare till att välja MaaS över privat fordonsägande. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa individintegrerade grundsärskoleelever i grundskoleklass : Fem grundskollärares erfarenheter av att anpassa undervisningen i årskurserna 1-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Li; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching policy; school law; integration; inclusion; elementary special school; Intellektuell funktionsnedsättning; utbildningspolicy; skollag; integrering; inkludering; grundsärskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge of how five elementary school teachers in practice implement policy regarding individually integrated elementary special school students in their teaching. The questions are: How do the five teachers reason about the teacher’s role in working with individually integrated students? How do the teachers reason about adapting the teaching for individually integrated students?  To find teaching strategies that are seen as beneficial for learning and to identify challenges in the context the research review focused on the topic of inclusion and integration for students with intellectual disabilities. LÄS MER