Sökning: "Funktionsnedsättning och högre studier"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Funktionsnedsättning och högre studier.
1. Varför är det så tyst? : En kvalitativ litteraturöversikt om våld och övergrepp mot personer med intellektuell funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Interpersonellt våld är ett globalt samhällsproblem som kostar liv och hälsa världen över. Individer med intellektuell funktionsnedsättning är i högre grad utsatta för våld och övergrepp i jämförelse med den generella populationen. LÄS MER
2. Ordinlärning, vokabulär och arbetsminne : en studie av barn med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie har jag administrerat ett ordinlärningstest och ett vokabulärtest för barn som har en intellektuell funktionsnedsättning. Ordinlärningstestet är baserat på en svensk anpassning av Storkel, Armbrüster & Hogan (2006) engelska ordinlärningsparadigm. LÄS MER
3. Särskoleintegration - intention och verklighet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeLinköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Några av de elever vi möter i skolan har sådana svårigheter att det krävs individuella lösningar med olika anpassningar vad gäller elevens personliga behov, gruppsammansättning och pedagogik. En av de lösningar för elever som visar sig ha en intellektuell funktionsnedsättning (IF) är en inskrivning i särskolan. LÄS MER
4. Betygssättning i särskolan : En intervjustudie med döva och hörselskadade elever i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Särskolan har länge präglats av ett omsorgsperspektiv (SOU, 2011:8). Detta var något som förändrades när särskolans nya läroplaner (Lsär11 och Gysär13) tillkom. Den nya läroplanen har en större betoning på kunskap istället för omsorg (Skolverket, 2013a). LÄS MER
5. Högre studier med funktionsnedsättning? : Diagnosens stödmöjligheter och sociala utmaningar för studenter mednormbrytande funktionalitet på universitet och högskolor.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Möjligheterna till en jämlik delaktighet för studenter på högskola och universitet beror på hur deninstitutionella kontexten hanterar medicinska diagnoser och kompenserar för en annars oåtkomligutbildning. Så kan man förstå en av de artiklar som denna uppsats bygger på. LÄS MER
