Sökning: "Funktionsnedsättning och högre studier"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Funktionsnedsättning och högre studier.

  1. 11. Betygssättning i särskolan : En intervjustudie med döva och hörselskadade elever i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonathan Sikh; Paulina Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Betyg; dövhet; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie och särskola.;

    Sammanfattning : Särskolan har länge präglats av ett omsorgsperspektiv (SOU, 2011:8). Detta var något som förändrades när särskolans nya läroplaner (Lsär11 och Gysär13) tillkom. Den nya läroplanen har en större betoning på kunskap istället för omsorg (Skolverket, 2013a). LÄS MER

  2. 12. Högre studier med funktionsnedsättning? : Diagnosens stödmöjligheter och sociala utmaningar för studenter mednormbrytande funktionalitet på universitet och högskolor.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriel Sving; [2019]
    Nyckelord :Diskriminering; Funktionsnedsättning; Normbrytande funktionalitet; Sociala normer; Social skiktning; Stigma och Utbildning;

    Sammanfattning : Möjligheterna till en jämlik delaktighet för studenter på högskola och universitet beror på hur deninstitutionella kontexten hanterar medicinska diagnoser och kompenserar för en annars oåtkomligutbildning. Så kan man förstå en av de artiklar som denna uppsats bygger på. LÄS MER

  3. 13. "Men jag är ju liksom som vem som helst" : Perspektiv på arbetssökande och arbetsplats från fem personer med Asperger syndrom.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Johannes Boström; Ninos Shamoun; [2018]
    Nyckelord :Asperger syndrom; Arbetsmarknad; Funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Människor med Asperger syndrom har svårt att få och behålla en anställning trots ringa funktionsnedsättning. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur personer med Asperger syndrom upplever sin situation på arbetsmarknaden, hur diagnosen påverkar deras möjlighet att få och behålla en anställning samt vilket stödbehov de har för en framgångsrik anställning. LÄS MER

  4. 14. Samhället ett större hinder än funktionsnedsättning : En kvalitativ studie om konstruktioner av delaktighet för elever med funktionsnedsättningar av skolpersonal i Tanzania

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbete

    Författare :Martina Bolin; Karina Szostak; [2017]
    Nyckelord :elever med funktionsnedsättningar; intellektuell funktionsnedsättning; synnedsättning; delaktighet; skolpersonal; socialkonstruktivism; Tanzania;

    Sammanfattning : Inom den internationella forskningen beskrivs det att barn med funktionsnedsättningar är en särskiltutsatt grupp samt att det, främst i utvecklingsländer, saknas ett större omfång av forskning kringdessa barns situation. Vidare betonas det genom internationella studier att det existerar en avsaknadav dessa, särskilt inom socialt arbete. LÄS MER

  5. 15. Bristande tillgänglighet och högre studier : 148 studenter med funktionsnedsättning och deras erfarenheter av universitetsstudier

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Higher education; disability; student experience;

    Sammanfattning : In Sweden, there is an ambition that higher education should be accessible for all people who have the ability to study. Universities should work towards widening participation and from the 1st of January 2015 lack of accessibility can be a form of discrimination (Prop.2001/02:15, s.18 f. LÄS MER