Sökning: "Funktionsnedsättning och högre studier"
Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Funktionsnedsättning och högre studier.
11. Betygssättning i särskolan : En intervjustudie med döva och hörselskadade elever i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Särskolan har länge präglats av ett omsorgsperspektiv (SOU, 2011:8). Detta var något som förändrades när särskolans nya läroplaner (Lsär11 och Gysär13) tillkom. Den nya läroplanen har en större betoning på kunskap istället för omsorg (Skolverket, 2013a). LÄS MER
12. Högre studier med funktionsnedsättning? : Diagnosens stödmöjligheter och sociala utmaningar för studenter mednormbrytande funktionalitet på universitet och högskolor.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Möjligheterna till en jämlik delaktighet för studenter på högskola och universitet beror på hur deninstitutionella kontexten hanterar medicinska diagnoser och kompenserar för en annars oåtkomligutbildning. Så kan man förstå en av de artiklar som denna uppsats bygger på. LÄS MER
13. "Men jag är ju liksom som vem som helst" : Perspektiv på arbetssökande och arbetsplats från fem personer med Asperger syndrom.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studierSammanfattning : Människor med Asperger syndrom har svårt att få och behålla en anställning trots ringa funktionsnedsättning. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur personer med Asperger syndrom upplever sin situation på arbetsmarknaden, hur diagnosen påverkar deras möjlighet att få och behålla en anställning samt vilket stödbehov de har för en framgångsrik anställning. LÄS MER
14. Samhället ett större hinder än funktionsnedsättning : En kvalitativ studie om konstruktioner av delaktighet för elever med funktionsnedsättningar av skolpersonal i Tanzania
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbeteSammanfattning : Inom den internationella forskningen beskrivs det att barn med funktionsnedsättningar är en särskiltutsatt grupp samt att det, främst i utvecklingsländer, saknas ett större omfång av forskning kringdessa barns situation. Vidare betonas det genom internationella studier att det existerar en avsaknadav dessa, särskilt inom socialt arbete. LÄS MER
15. Bristande tillgänglighet och högre studier : 148 studenter med funktionsnedsättning och deras erfarenheter av universitetsstudier
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : In Sweden, there is an ambition that higher education should be accessible for all people who have the ability to study. Universities should work towards widening participation and from the 1st of January 2015 lack of accessibility can be a form of discrimination (Prop.2001/02:15, s.18 f. LÄS MER