Sökning: "Funktionsnedsatta idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Funktionsnedsatta idrott.

  1. 1. Utmaningar och pedagogiska metoder inom spektrumet social inkludering i ämnet idrott och hälsa: Med fokus på funktionsnedsatta elever och elever etniskkulturella minoritetsgrupper

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Robin Celik; Johan Razai; [2023]
    Nyckelord :En skola för alla; exkludering; etnicitet; funktionsnedsättning; integrering;

    Sammanfattning : Introduktion: Inom ämnesområdet idrott och hälsa utgör social inkludering en betydandeutmaning. Styrdokumenten framhåller att pedagoger har ett ansvar att skräddarsy sinundervisning i enlighet med varje elevs unika behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Innebandyarenans utformning : En god funktionalitet, ökad tillgänglighet och ett tilltalande utseende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Lisa Sundberg Tisell; [2020]
    Nyckelord :Functionality; Floorball arena; Accessibility; Evacuation; Design.; Funktionalitet; Innebandyarea; Tillgänglighet; Utformning; Utrymning.;

    Sammanfattning : Arbetet omfattar en undersökning för att ta reda på hur en innebandyarena kan utformas för den medelstora kommunen Oskarshamn. Staden är i behov av en ny arena då dagens sporthall inte räcker till. LÄS MER

  3. 3. "Man får ju tänka till" : En studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i den ordinarie undervisningen i idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Linn Beillon; [2017]
    Nyckelord :Inklusion; idrott och hälsa; elever med funktionsnedsättningar; gymnasielärare; Foucault.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka ställningstaganden gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa gör för att inkludera funktionsnedsatta elever i den ordinarie ämnesundervisningen. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Inkluderad eller exkluderad? : En kvalitativ studie om uppfattningar och upplevelser av inkludering/exkludering, samt funktionsnedsättning i ämnet idrott och hälsa.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Johan Lindström; Sophia Holmberg; [2014]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; funktionshinder; inkludering; exkludering; pedagogens roll; idrott och hälsa; normer; styrdokument.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild av hur före detta elever uppfattade och upplevde inkludering/exkludering av funktionsnedsatta elever, speciellt i ämnet idrott och hälsa. Vidare är syftet att få reda på de före detta elevernas tolkningar av begreppen funktionshinder, funktionsnedsättning samt inkludering/exkludering. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever i grundskolans allmänna idrottsundervisning : Idrottslärares syn på inkludering och deras arbetsprocess inför och under inkluderande idrottslektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Tim Birgersson; [2012]
    Nyckelord :Inkludering; perspektiv på inkludering; fysiska funktionsnedsättningar; rörelsenedsättningar; idrottslärares attityder; idrottsundervisning i grundskolan; anpassad fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Aviskten med denna studie är att undersöka idrottslärares syn på inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever och hur de arbetar med inkluderande idrottslektioner. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidhemmet 2011 (Lgr 11), kursplanen i ämnet idrott och hälsa och andra liknande styrdokument visar att skolan skall vara till för samtliga individer, oavsett funktionsförmåga. LÄS MER