Sökning: "Fysikutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Fysikutbildning.

  1. 1. Fysik med grafer i fokus : En studie av elevers tolkningsfärdigheter av kinematikgrafer

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Maciej Michalowski; [2024]
    Nyckelord :Kinematikgrafer; rörelselära; gymnasieelever; fysikutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker gymnasieelevers förmåga att tolka grafer inom rörelseläran, och hur denna förmåga utvecklas mellan fysik 1a och fysik 2. Studien baseras på en enkät med frågor från Test of Understanding Graphs in Kinematics (TUG-K), som mäter elevernas förmåga att tolka och analysera kinematikgrafer utifrån fyra aspekter: tolka lutning, tolka area under kurva, relatera grafer till en textbeskrivning, och relatera olika typer av grafer till varandra. LÄS MER

  2. 2. How Laboratory Activities Affect Motivation : A Study of Student Motivation in the Physics Laboratory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Emil Sarling; Emma Söderström; [2023]
    Nyckelord :physics; laboratory; labs; motivation; attribution theory;

    Sammanfattning : Laboratory work and student motivation are two lead roles in physics education. Laboratory work provides a strategy to help students conceptualise about physical phenomena while student motivation is a more general but no less crucial part of all education and education research. LÄS MER

  3. 3. Responsive teaching using simulation software : The case of orbital motion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Elmer Rådahl; [2017]
    Nyckelord :Responsive teaching; simulations; Phet; Algodoo; orbital motion; teacher intervention;

    Sammanfattning : Responsive teaching stands for teacher interventions, which take as their basis enhancing student learning as its constitution is revealed in instructional interaction. When implemented appropriately, responsive teaching can help promote student-driven inquiry in physics contexts. LÄS MER

  4. 4. Fysiken, tekniken och framtiden : Om gränsdragningsarbete i forskning och lärogång inom fysik och teknik vid Uppsala Universitet 1955-1975

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Johanna Haglund; [2015]
    Nyckelord :fysikutbildning; fysikforskning; ingenjörsutbildning; boundary work; gränsdragningsarbete; epistemisk auktoritet; lärogång; pedagogik; Gieryn;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka utbildning och forskning inom fysik- och teknikämnena vid Uppsala universitet mellan åren 1955 och 1975. Här studeras dels växelverkan mellan två olika verksamheter; utbildning och forskning, och dels den lokala utvecklingen av, och gränsdragningsarbetet mellan, två vetenskapliga discipliner; fysik och teknik. LÄS MER

  5. 5. Fysikattityder : Sambandet mellan fysikattityder och tilltänkt eftergymnasial fysikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Lars-Erik Larsson; [2013]
    Nyckelord :Physics; Attitudes; Maryland Physics Expectations MPEX Survey; Interest; Fysik; Attityder; Maryland Physics Expectations MPEX Survey; Intresse;

    Sammanfattning : Hur studenter klarar sina introduktionskurser i fysik på universitetet beror till stor del på deras attityder till fysik och fysikundervisning. Studenternas attityd påverkar hur dem arbetar med föreläsningar, lektioner, laborationer och kurslitteratur, och avgör hur studenterna gör för att tolka, resonera och bygga förståelse kring kursinnehållet. LÄS MER