Sökning: "Fysisk aktivitet enkät ungdomar"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Fysisk aktivitet enkät ungdomar.
1. Kroppsuppfattning hos unga idrottare : En jämförelse mellan judokas och fotbollsspelare
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Aim - The purpose of the study was to compare differences in body image between a specific weight-base sport and a ball sport. Related questions where as follows: “Are there any differences in distorted body image between soccer players and judokas?” “Is there an association between gender and age with distorted body image regardless of sport?” Method - The survey was given to athletes striving to be elite within either judo or soccer. LÄS MER
2. Fysisk aktivitet hos gymnasieelever : En studie om motivation och hindrande faktorer
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syftar till att ta reda på samt jämföra vad som motiverar och eventuellt hindrar gymnasieungdomar i olika socioekonomiska områden till fysisk aktivitet (FA) på egen hand. Studiens frågeställningar var 1) För ungdomar i gymnasieåldern som är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka är deras motivationsfaktorer samt anledningar till detta? 2) Skiljer sig dessa motivationsfaktorer och anledningar från ungdomar i samma ålder som är regelbundet aktiva i organiserad lagidrott? 3) Skiljer motivationsfaktorer och anledningar för fysisk aktivitet på egen hand mellan elever från skolor från olika socioekonomiska områden? 4) För ungdomar i gymnasieåldern som inte är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka hinder upplever dom för att bli mer fysiskt aktiva på egen hand? Metod En kvantitativ enkätundersökning genomfördes på två gymnasieskolor i Stockholm. LÄS MER
3. Hur lärare värderar och arbetar med motoriken i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under vår utbildning har vi bildat oss en uppfattning om stora skillnader kring motoriken hos barn och ungdomar. Eftersom vår utbildning sker både teoretiskt och praktiskt har vi fått erfarenhet om hur området kan behandlas från teori till praktik genom bland annat vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER
4. Sitter "gamers" mer än andra? : En tvärsnittsstudie om sambanden mellan stillasittande, datorspelande och motivation för fysisk aktivitet hos ungdomar
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Aim The aim of this study is to investigate the relationship between sedentary-time, gaming and motivation for physical activity in Swedish adolescents. Method This study was conducted using a questionnaire based on Lena Kalling's evaluation of screening questions about physical activity by the National Board of Health and Welfare (Kallings 2019), as well as guidelines developed by Statistics Sweden (SCB 2016). LÄS MER
5. Fysisk aktivitetsnivå och motivation i ämnet idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställning: Studiens syfte var att undersöka hur fysiskt aktiva elever från olika socioekonomiska områden är under undervisningen i idrott och hälsa (IDH) samt om motivation/tilltro till sin egen förmåga och fysisk aktivitet (FA) på fritiden kan ha ett samband med FA-nivå i ämnet IDH. Detta besvarades genom följande frågeställningar: (1) Finns det skillnader i FA-nivå under IDH undervisningen hos elever från områden med olika socioekonomisk status? (2) Ser skillnaderna i FA-nivå under IDH undervisningen olika ut för flickor och pojkar med olika socioekonomisk status? (3) Har den FA-nivån under IDH undervisningen något samband med motivation/tilltro till sin egen förmåga samt FA på fritiden? Metod: Deltagarna i studien bestod av 116 högstadieungdomar i åldrarna 14-15 år från två skolor placerade i två låga SES områden (64st) och en skola placerad i ett högt SES område (52 st). LÄS MER