Sökning: "Gångfartsområde"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet Gångfartsområde.
6. Vem tar plats i det delade utrymmet? : en studie av rörelsemönster utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Den här kandidatuppsatsen utgår från att vi lever och verkar i ett samhälle med tydliga köns- och maktstrukturer, en så kallad genusordning. Dessa strukturer kan påverka hur människor rör sig i och använder staden. LÄS MER
7. Utformning av gångfartsområden
Master-uppsats, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Today there is a push towards creating vibrant cities where the status of pedestrians and vehicles in the traffic environment is more equal. One possible way of enabling this is to introduce walking pace areas, where drivers must keep walking speed and also must give way to pedestrians. LÄS MER
8. Trafikintegrationens avtryck i stadsrummet : en studie om gångfartsområden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Trafikintegration är en komplex trafikplaneringsstrategi som är beroende av flera olika aspekter. Hur kan man genom gestaltningen välkomna och guida människor till och genom dessa platser och hur påverkar trafikintegrerade platser våra gator och offentliga rum. LÄS MER
9. Åtgärder för att stärka en stadskärnas attraktivitet : En fallstudie med förslag för Söderhamns stad
Kandidat-uppsats, Avdelningen för Industriell utveckling, IT och SamhällsbyggnadSammanfattning : En attraktiv stadskärna skapar folkliv och rörelse i det offentliga rummet och fungerar som ett upplevelserum för stadens invånare, inget av detta finns idag i Söderhamns stadskärna. Befolkningsutvecklingen i Söderhamns kommun minskar med ca 220 personer per år och staden är i stort behov av en attraktiv stadskärna. LÄS MER
10. Rörelsemönstrets betydelse : Att öka attraktiviteten i en galleria med Space syntax
Kandidat-uppsats, JTH, ByggnadsteknikSammanfattning : The functional connection between the building and the streetscape affects the city and its attractiveness. Stores located in shopping malls with their entrances facing internal walkways, creates segregation between the mall and the streetscape. LÄS MER