Sökning: "Gåtur"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade ordet Gåtur.

  1. 16. Trafiksäkerhet och trygghet på övergångsställen i Luleå centrum : Äldre fotgängares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Catrin Vestman; [2016]
    Nyckelord :Post-Occupancy Evaluation POE ; Strada; Gåtur; Trafiksäkerhet; Övergångsställen;

    Sammanfattning : Luleå kommun (2008) har en vision om att år 2050 ska det dagliga livet gå att klara utan egen bil och det ska vara möjligt för alla att säkert ta sig fram kollektivt eller till fots. Samtidigt visar många studier på att fotgängare står för ca en tredjedel av alla som skadas i trafiken och är därmed den mest utsatta gruppen i trafiken (bland annat Öberg 2011 och Nilsson 1986). LÄS MER

  2. 17. Gestaltningsförslag för en skolgård på Zanzibar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sophie Wiström; [2015]
    Nyckelord :Zanzibar; skolgård; gestaltningsförslag; gåtur; barnperspektivet;

    Sammanfattning : Uppsatsen presenterar ett gestaltningsförslag för skolgårdsmiljön i Green Canteen, ett projekt under Arkitekter utan gränser. Green Canteen drivs av företaget Mair+Weber och syftar till att bygga en ny matkantin till SOS Barnbyn på Zanzibar. Nuvarande kantin är undermålig. LÄS MER

  3. 18. ”Där är mitt favoritställe!” : barns samspel i och användning av en skolas vardagsmiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Rebecka Karlsson; [2015]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; barn; samspel; vardagsmiljö; gåtur;

    Sammanfattning : Hur använder barn utomhusmiljön på en skolgård i vardagen? På vilka platser umgås, leker och pratar barn i vardagsmiljön? Vad finns det för faktorer i vardagsmiljön som kan påverka vilka platser barn prefererar? Syftet med det här examensarbetet har varit att undersöka ovanstående frågeställningar för att lära mig mer om hur utemiljön påverkar barns samspel. Syftet har även varit att få en bättre förståelse för hur jag som landskapsarkitekt, kan tänka kring barn och gestaltning. LÄS MER

  4. 19. Det förflutna i framtiden : lajvs potential för att förmedla, utforska och bevara kulturarv

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alexandra Åberg; [2015]
    Nyckelord :lajv; lajvområden; subkultur; kulturarv; historia; bevarande; levande rollspel;

    Sammanfattning : Idag är allmänheten många gånger en passiv mottagare till sin historia och sitt kulturarv. Den här uppsatsen undersöker huruvida det går att använda en ny form av subkultur som metod för att förmedla, utforska och bevara kulturarv. LÄS MER

  5. 20. Fantasi på förskolegården : en studie av utemiljöns roll vid fantasilek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Magnusson; [2015]
    Nyckelord :förskolegård; förskolebarn; fantasilek; naturmiljö; landskapsarkitektur; funktion;

    Sammanfattning : Det finns forskning om barns lek i utomhusmiljö, men fantasileken som anses viktig för barns utveckling i förskoleåldern är särskilt lite studerad. Målet med examensarbetet är att utforska betydelsen av en förskolas utemiljö utifrån dess inverkan på barnens lek och att som blivande landskapsarkitekt vinna större förståelse för lekmiljöers utvecklingsmöjligheter. LÄS MER