Sökning: "Göteborgs universitet pedagogen"

Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade orden Göteborgs universitet pedagogen.

  1. 11. Konsten att anpassa En kvantitativ studie om anpassningar i matematikundervisningen för elever inom autismspektrumtillståndet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Sköld; Martina Svensson; [2015-11-10]
    Nyckelord :specialpedagogik; matematik; anpassningar; matematiska förmågor; autismspektrumtillstånd; sociokulturellt perspektiv; utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en bred beskrivning av vilka olika anpassningar som används i matematikundervisningen. Samt att undersöka pedagogers val av anpassning relativt specialpedagogiskt perspektiv, relativt pedagogens erfarenhet, relativt utbildning och relativt kompetensutveckling. LÄS MER

  2. 12. Va? Är det upp till oss? - En studie om ”kulturer” och specialpedagogens bidragande stöd till den ”positiva kulturen”.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ellinor Lindahl; [2015-10-12]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; vinjett; kultur; klimat; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att belysa hur specialpedagoger kan bidra för att hjälpa arbetslag att öka det positiva klimatet. För att nå detta syfte har jag valt att redogöra för de olika kulturerna, vad som kännetecknar och vilka faktorer som bidrar till det negativa respektive det positiva klimatet. LÄS MER

  3. 13. Att skriva sig till läsning - en metod för elever i behov av särskilt stöd. En kvalitativ studie ur ett pedagogperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Persson; [2015-10-06]
    Nyckelord :kvalitativ studie; elever i behov av särskilt stöd; att skriva sig till läsning; ASL; specialpedagogik; specialpedagog; pedagog;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka sex pedagogers/specialpedagogers erfarenheter av Att Skriva sig till Läsning-metoden och arbetet med elever i behov av särskilt stöd, vad gäller läs- och skrivinlärningen. Teori: Studien utgår från en kvalitativ ansats, vilken lämpar sig när man ämnar undersöka, förstå och tolka resultat. LÄS MER

  4. 14. Den lokala ekonomen. En kvalitativ studie av rollkonflikter inom budgetarbetet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Linn Rådström; Johanna Sernborn; [2015-09-21]
    Nyckelord :verksamhetsekonom; ekonomens roller; rollkonflikter; budgetarbete;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar den lokala ekonomens komplexa yrkesroll, vilken är förhållandevis eftersatt inom forskningen. Studiens huvudsyfte är att utifrån den teoretiska referensramen identifiera den lokala ekonomens rollkonflikter i budgetarbetet. LÄS MER

  5. 15. Att känna tillsammans. Hur känslor visar sig hos tre ungdomar med medfödd dövblindhet och hur de bekräftas av pedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofi Malmgren; [2015-04-28]
    Nyckelord :Medfödd dövblindhet; kommunikation; känslor; livsvärld;

    Sammanfattning : Syfte: Att fördjupa förståelsen kring tre ungdomar som har medfödd dövblindhet och deras livsvärldar, med fokus på hur pedagogerna skapar möjlighet för ungdomarna att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor. Hur kan känslor visa sig hos ungdomarna i undersökningsgruppen? Hur bemöter och bekräftar pedagogerna de känslor som visar sig? Hur möjliggör pedagogerna för ungdomarna att kommunicera känslor? Hur kan ungdomarnas horisont vidgas när det gäller förmågan att visa, kommunicera, förstå och ta del av känslor? Teori: Undersökningen utgår från livsvärldsfenomenologin, där Merleau-Pontys beskrivning av livsvärlden blir central. LÄS MER