Sökning: "Göteborgs universitet pedagogen"

Visar resultat 16 - 20 av 73 uppsatser innehållade orden Göteborgs universitet pedagogen.

  1. 16. Hur skolledare erfar och hanterar den egna skolans kultur

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Gars; [2014-09-26]
    Nyckelord :Skolkultur; Erfarande; Förståelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om skolledares skilda erfarande och hanterande av den egna skolans kultur. En intervjustudie med fem skolledare utfördes med utgångspunkt från följande teman: • begreppet skolkultur, • skolledare i förhållande till skolkultur • pedagogen i förhållande till skolkultur • skolutveckling i förhållande till skolkultur. LÄS MER

  2. 17. Tjejerna i Kista - berättelser från tidigare ohörda röster

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/JMG - Inst f journalistik och masskomm

    Författare :Natalija Sako; Aron Engman; [2014-09-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 19 maj förra året utbröt kravaller i Stockholmsförorten Husby. Medierna rapporterade om stenkastande killar och statsminister Fredrik Reinfeldt pratade om ”unga, arga män”, och bland alla som gripits, åtalats och dömts i samband med kravallerna finns det inte en enda tjej. LÄS MER

  3. 18. Hem- och konsumentkunskap på två svenska skolor i Thailand & via distans

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Emma Lindblom; Gabriella Svensson; Marie Vester; [2014-06-26]
    Nyckelord :Bedömning; Distansundervisning; Högstadiet; Undervisning; Utlandsskolor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska hur hem- och konsumentkunskapsundervisning bedrivs samt hur bedömning sker på två svenska skolor i Thailand och på Sofia Distans. Vilket går att utläsa från frågeställningarna: Hur bedrivs distansundervisning inom hem- och konsument-kunskap? Hur bedrivs hem- och konsumentkunskapsundervisning på plats på de svenska sko-lorna i Thailand? Hur sker bedömningen inom hem- och konsumentkunskap på plats på de svenska skolorna i Thailand och via distansundervisning? Och hur behandlas det centrala in-nehållet i undervisningen? Forskningsmetoden utgjordes av intervjuer som utfördes med en utarbetad intervjuguide för att besvara frågorna. LÄS MER

  4. 19. "Alla borde gå i särskolan!" En studie om bemötande, klassrumsmiljö och kritiska situationer i två gymnasiesärskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Brorsson; Sara Östberg; [2014-06-23]
    Nyckelord :bemötande; klassrumsmiljö; kritiska situationer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att studera hur pedagoger i gymnasiesärskolan anpassar klassrumsmiljön för sina elever samt pedagogernas uppfattningar om kritiska situationer och hur de anser att man kan bemöta dessa. Teori: De teoretiska utgångspunkterna för studien är sociokulturellt perspektiv på lärande samt relationellt och kategoriskt perspektiv. LÄS MER

  5. 20. Diskurser om specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd. En diskursanalytisk studie av artiklar i facktidskriften Förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Elg; [2014-05-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; förskola; diskursanalys; tidningen Förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra och analysera de diskursiva framställningarna, av specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd, i fem artiklar i förskollärarnas facktidskrift Förskolan. Teorin utgår från ett socialkonstruktionistiskt och diskursteoretiskt synsätt med antagandet att vi tillsammans använder språkliga handlingar för att konstruera en verklighetsförståelse (Bergström & Boréus, 2000a, b; Winther Jørgensen & Phillips, 2000; Dahlberg, Moss & Pence, 2001). LÄS MER