Sökning: "Göteborgs universitet pedagogen"

Visar resultat 6 - 10 av 73 uppsatser innehållade orden Göteborgs universitet pedagogen.

  1. 6. Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lampret Freiholtz; Oritsema Chidi; [2022-03-17]
    Nyckelord :Low Arousal Approach; Lågaffektivt bemötande; LAB; Collaborative Problem Solving; CPS; Samarbetsbaserad problemlösningsmetod; Challenging behaviour; Problemskapande beteende; lärare; skola; pedagog; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. LÄS MER

  2. 7. Möjligheter och Hinder En vinjettstudie om pedagogers resonemang om barn som upplevs utagerande i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Line Oskarsson; Camilla Glimfjord; [2020-01-16]
    Nyckelord :Relationer; bemötande; förhållningssätt; barnsyn; utagerande beteende; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i fem förskoleområden i två olika kommuner resonerar med utgångspunkt i sina erfarenheter kring möjligheter och hinder i bemötandet av barn som visar ett utagerande beteende. Studien har tagit sin utgångspunkt i en livsvärldsfenomenologisk ansats, då vi resonerat utifrån en konkret situation med fokus på pedagogers erfarenheter och upplevelser av att möta barn som visar ett utagerande beteende. LÄS MER

  3. 8. Observation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Bergkvist; [2018-02-02]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; identitet; modersmålsundervisning; transfer; tvåspråkighet; ;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte är deras modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivå de behöver för att tillgodogöra sig skolans utbildning. Att använda sig av modersmålet i all undervisning har visat sig vara gynnsamt. LÄS MER

  4. 9. Hur definierar och avgränsar några körledare sitt ledarskap ur ett professionsperspektiv?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Pia Bygdéus; [2016-06-07]
    Nyckelord :Music; choral singing; learning; leadership; interaction; expection; states theory; education; knowledge in doing;

    Sammanfattning : Uppsatsen har som syfte att genom intervjuer lyfta fram hur några körledare talar om sin egen profession; professionen att leda kör. Respondenterna står dels med ett ben på insidan av olika körutbildningar och är dels aktiva utanför, vilket gör att de har berättelser från olika arbetsfält och arbetar med att både utbilda och utöva, inom ett konstnärligt yrke. LÄS MER

  5. 10. Traumatiserade barn i skolan En intervjustudie om pedagogers erfarenheter av synsätt och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Gadevall; [2015-11-27]
    Nyckelord :Specialpedagogik; krispedagogik; trauma; kriser; lärande; sociokulturellt perspektiv; systemteori; pedagogik; traumatiserad; elever i svårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att studera hur pedagoger bemöter och arbetar med elever som befinner sig i en individuell kris. Teori: Studien förankras utifrån det sociokulturella perspektivet och systemteorin som båda utgår från samspelet mellan individer och den sociala kontexten. LÄS MER