Sökning: "Gül Delen"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Gül Delen.
1. Snö, blod och körsbärsblommor: Lexikografisk behandling och språkbrukares beskrivning av färger i svenska språket
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I denna masteruppsats undersöks hur färger kan förklaras med ord. Med utgångspunkt i teoretisk lexikografi analyseras definitioner av elva färgbeteckningar – SVART, VIT, RÖD, GUL, GRÖN, BLÅ, BRUN, ORANGE, ROSA, LILA och GRÅ – i Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien (SO 2021). LÄS MER
2. Infektiös keratokonjunktivit hos semidomesticerad ren (Rangifer tarandus tarandus)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Clinical SciencesSammanfattning : Infektiös keratokonjunktivit, IKC, är en ögonsjukdom som drabbar flera arter, däribland ren. Sjukdomen rapporterades på ren för första gången för mer än 100 år sedan, men ännu är mycket okänt kring sjukdomsprevalens, sjukdomsframkallande agens och riskfaktorer för insjuknande. LÄS MER
3. A preliminary assessment of the novel application ASMITAS using sediments from Matlab, Bangladesh
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Most of the drinking water supply in rural Bangladesh comes from groundwater collected using shallow tubewells. The tubewells, usually shallow because of the increased cost involved in deeper tubewells, have been installed by local drillers. LÄS MER
4. Kirsebergs Bangårdspark : artrikedom på spåren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Ruderatmarker återfinns ofta på bangårdar och karaktäriseras av att marken ständigt störs och därmed saknar heltäckande vegetation. Trots att dessa områden både innehar en hög artrikedom och kulturhistoriska värden utsätts de ofta för exploatering då de bara ses som en skräpmark ej värd att bevara. LÄS MER
5. En jämförande fallstudie av kundlojalitetsprocesserna hos konfektionsföretagen Gul&Blå och Sixty Sverige.
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Dagens konfektionsmarknad präglas av hård konkurrens, vilket innebär att småföretag inte enbart kan konkurrera med produktkvalitet och flertalet företag vill inte konkurrera med pris. Detta ökar vikten av gedigen kundförståelse, förmåga att identifiera och lösa kundens behov samt att skapa värden för kunden. LÄS MER