Sökning: "GAKK TAKK"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden GAKK TAKK.

  1. 1. AKK för alla : En intervjustudie om AKK som ett kommunikationsfrämjande verktyg ur ett inkluderingsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ina Haraldsson; Jessica Larsson; [2023]
    Nyckelord :AKK; TAKK; GAKK; inkludering; förskola; kommunikation; förskollärare;

    Sammanfattning : Inkludering är en rättighet för alla barn i förskolan och en viktig del för att känna sig inkluderad är möjligheten till kommunikation med alla i omgivningen. Att kunna kommunicera är ett grundläggande mänskligt behov och Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), som i grunden är ett specialpedagogiskt verktyg, har tagits fram som stöd för kommunikation mellan människor, så personer med kommunikationssvårigheter kan förstå andra och göra sig förstådda. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande metoder i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Friis Roslund; Julia Persson; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande metoder; förskollärares upplevelser; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsresultat visar olika språkutvecklande metoder som en pedagog kan använda sig av i relation till förskolans utbildningsinnehåll. Musik, högläsning, fysisk aktivitet är exempel på sådana. LÄS MER

  3. 3. TAKK och GAKK : Förskollärares inställning till och användning avspråkutvecklingsmetoderna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation TAKK ; Grafiskt Alternativ och Kompletterande Kommunikation GAKK ; Språkutveckling och Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har jag tittat närmare på Tecken som Alternativ och KompletterandeKommunikation (TAKK) samt Grafiskt Alternativ och Kompletterande Kommunikation(GAKK). Syftet med denna studie är att skapa en fördjupad förståelse för vilken inställning förskollärare har till språkutvecklingsmetoderna TAKK och GAKK. LÄS MER

  4. 4. ”Ni har ju faktiskt gettdem ett språk” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar medalternativ och kompletterande kommunikation iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Lindqvist; Johanna Jonsson; [2021]
    Nyckelord :AKK; Förskollärare; GAKK TAKK; kommunikation; GAKK;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation i förskolans undervisning för att stödja alla barns utveckling. Utifrån studiens syfte formades tre frågeställningar för att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation i undervisningen, vilka former av alternativ och kompletterande kommunikation de använder och hur de används, samt vilken kompetens de besitter och hur de har skaffat sig den kompetensen. LÄS MER

  5. 5. “Alltså, att kommunicera är ju bland det viktigaste man gör” : En kvalitativ studie om hur man kan arbeta med alternativ och kompletterande kommunikation för alla barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Forslund; Moa Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; AKK; TAKK; GAKK; tecken; bildstöd;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie var att bidra med ökad kunskap om hur man kan arbeta med alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) och dess innefattande metoder, riktat till alla barn i förskolan. Utifrån syftet skapades tre forskningsfrågor som undersöker hur förskollärare använder AKK, vilka förtjänster respektive hinder och svårigheter de anger kring användandet av AKK. LÄS MER