Sökning: "GENUSSTEREOTYPER"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet GENUSSTEREOTYPER.

  1. 1. Genus påverkan på elever inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Kofi Adanuvor; Ellinor Ohlsson; [2020]
    Nyckelord :Kunskapsöversikt; Genus; Föreställningar; Idrott och hälsa; Elever; Lärare;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten undersöker forskning kring genus inom ämnet idrott och hälsa. Syftet har varit att framföra hur genus syns, och vilka metoder som lärare använder och kan använda för att motverka genusstereotyper i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Idrottstjejen med guldtårarna

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cecilia Oscarsson; Evelina Segerqvist; Helena Kaloudi Isaksson; [2018-09-07]
    Nyckelord :Genusstereotyper; genus; genusroller; sport; atlet; stereotyper; manliga och kvinnliga stereotyper; Vinter-OS 2018; medier; gestaltning; journalistik; Aftonbladet; Dagens Nyheter; SVT Nyheter; Gender stereotypes; gender; gender roles; sport; athlete; stereotypes; male and female stereotypes; Winter Olympics 2018; media; framing; journalism; Aftonbladet; Dagens Nyheter; SVT Nyheter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the occurrence of gender stereotypes in the Swedish online news reporting of the 2018 Winter Olympics. The aim is to find out to what extent the Swedish media uses stereotypical attributes and contexts in the portrayal of athletes through a gender perspective. LÄS MER

  3. 3. Genusstereotyper i reklam : En kvalitativ undersökning av könsstereotyper i reklam.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linda Bergh; [2018]
    Nyckelord :GENDER STEREOTYPES; ADVERTISMENT; SOCIAL CONSTRUCTION; GENDER; GENDER MARKERS; GENUSSTEREOTYPER; KÖNSSTEREOTYPER; REKLAM; SOCIALKONSTRUKTIONISM; GENUS; KÖNSMARKÖRER;

    Sammanfattning : I min kvalitativa studie har jag genom textanalyser, intervjuer och receptionsanalys undersökt hur kvinnor och män framställs i reklam. Genom att göra denna triangulering har jag kunnat belysa forskningsfrågorna från olika håll och därför fått en tydligare helhetsbild. LÄS MER

  4. 4. Elever i vuxenvärlden : Genusperspektiv på hur par- och familjeförhållanden framställs på Youtube

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carolina Hultin; [2018]
    Nyckelord :Genus; sociala medier; genusstereotyper; familjerelationer; parförhållanden; diskursanalys; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka hur heterosexuella par med Youtube som plattform framställer par- och familjerelationer samt att studera hur deras kommunikation förhåller sig till rådande genusnormer för mäns och kvinnors samtalsstil. Metoden är induktiv och inleddes med transkription av sex videoklipp av två olika upphovsmakarpar, Jocke och Jonna samt Gustav och Johanna. LÄS MER

  5. 5. Att fånga blicken : En experimentell studie om hur genustillhörighet påverkar uppmärksamhet och minnesförmåga

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle; Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Antonia Glyssner; John Lindekrantz; [2018]
    Nyckelord :psychology; gender stereotypes; attention; memory; marketing; psykologi; genusstereotyper; uppmärksamhet; minne; marknadsföring;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns några skillnader mellan kvinnor och män i vilka genusbetingade objekt de memorerar, jämfört med vad de uppmärksammar. Detta utifrån hypotesen att kvinnor memorerar och ägnar mer uppmärksamhet åt fler stereotypiskt kvinnliga objekt då de kvinnliga objekten är mer kongruenta med hennes självbild, och vice versa. LÄS MER