Sökning: "GLSL OpenGL"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden GLSL OpenGL.

  1. 1. A Comparison of Optimal Scanline Voxelization Algorithms

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationskodning

    Författare :Tim Håkansson; [2020]
    Nyckelord :CUDA; GLSL OpenGL; Computer Graphics; Voxelization; Optimal Scanline; Bresenham;

    Sammanfattning : This thesis presents a comparison between different algorithms for optimal scanline voxelization of 3D models.As the optimal scanline relies on line voxelization, three such algorithms were evaluated. These were Real Line Voxelization (RLV), Integer Line Voxelization (ILV) and a 3D Bresenham line drawing algorithm. LÄS MER

  2. 2. Dynamic Visualization of Space Weather Simulation Data

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Victor Sand; [2014]
    Nyckelord :nasa; space; space weather; scientific visualization; visualization; 3d; graphics; volumetric; rendering; c ; opencl; opengl; glsl; amnh; pipeline; voxel; voxels; data structures; tsp tree; octree; gpu; gpgpu;

    Sammanfattning : The work described in this thesis is part of the Open Space project, a collaboration between Linköping University, NASA and the American Museum of Natural History. The long-term goal of Open Space is a multi-purpose, open-source scientific visualization software. LÄS MER

  3. 3. A GPU-based framework for efficient image processing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Per Karlsson; [2014]
    Nyckelord :gpu; image processing; c ; glsl; opencl; cuda;

    Sammanfattning : This thesis tries to answer how to design a framework for image processing on the GPU, supporting the common environments OpenGL GLSL, OpenCL and CUDA. An generalized view of GPU image processing is presented. The framework is called gpuip and is implemented in C++ but also wrapped with Python-bindings. LÄS MER

  4. 4. IMPLEMENTERING AV PHONGLJUSSÄTTNINGI 2D-SPELMILJÖ

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Joel Setterberg; Jonatan Elsgard; [2014]
    Nyckelord :phong; android; glsl; opengl; java; application; collision detection; two-dimensional; dynamic lighting; phong; android; glsl; opengl; java; applikationer; kollisionshantering; ljussättning; tvådimensionellt;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har en ny trend inom spelindustrin uppstått då en stor del av spelen har gått tillbaka till de tvådimensionella miljöerna som var vanligare i tv-spelens barndom, detta tack vare att mobiltelefoner och deras spel har tagit allt större plats på marknaden och de är ofta tvådimensionella på grund av sin begränsade hårdvara. De tvådimensionella spelen har enligt tradition inte haft någon dynamisk ljussättning, utan de har bestått utav färdig grafik med förutbestämda intensiteter vilket gör att spelen kan se platta ut. LÄS MER

  5. 5. Improving rendering times of Autodesk Maya Fluids using the GPU

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Visuell informationsteknologi och applikationer

    Författare :Jonas Andersson; David Karlsson; [2008]
    Nyckelord :Volumetric rendering; Fluid simulation; Maya; GPU; OpenGL; GLSL;

    Sammanfattning : Fluid simulation is today a hot topic in computer graphics. New highly optimized algorithms have allowed complex systems to be simulated in high speed. This master thesis describes how the graphics processing unit, found in most computer workstations, can be used to optimize the rendering of volumetric fluids. LÄS MER