Sökning: "GMFCS"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet GMFCS.
1. Upplevelser av Constraint-induced movement therapy för barn med spastisk hemiplegisk cerebral pares : Ett föräldraperspektiv kring hinder, förväntningar, vikten av lek och yttre stöd
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vårdSammanfattning : Bakgrund: Cerebral pares (CP) är den vanligaste fysiska funktionsnedsättningen bland barn. Constraint-induced movement therapy (CIMT) syftar till att öka funktion i den nedsatta handen. Det finns en kunskapslucka kring föräldrars upplevelser av CIMT-träning i barnets vardag. LÄS MER
2. Fysioterapeutiska insatser vid smärta hos barn och ungdomar med cerebral pares – en registerstudie
Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Introduktion: Smärta rapporteras av upp till 75% av barnen med cerebral pares och är därmed en vanlig komplikation till följd av den primära skadan. Tidigare studier har undersökt fördelningen av fysioterapeutiska insatser hos barn med cerebral pares men inte specifikt fysioterapeutisk insats för smärta. LÄS MER
3. Motorisk aktivitet och ledrörlighet hos barn med Cerebral Pares i Uganda
Master-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapiSammanfattning : Introduktion: Cerebral Pares (CP) är den vanligaste motoriska funktionsnedsättningen i höginkomstländer. Barn med CP har alltid en avvikande motorik och utvecklar ofta nedsatt passiv ledrörlighet (PROM). Kunskap om motorik och ledrörlighet hos barn med CP i låginkomstländer är begränsad. LÄS MER
4. Balance assessment in children with cerebral palsy; methods for measuring postural stability
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : The most common way to measure postural stability is to examine the displacement of the center of pressure (CoP). But some scientists claim that the center of mass (CoM) is what really indicates the sway of the whole body, since the body is a multi-joint system. LÄS MER
5. Interaktion mellan små barn med Cerebral Pares och deras vardagliga samtalspartners på förskolan
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur små barn med Cerebral Pares (CP) deltar, kommunicerar och interagerar med sina vardagliga samtalspartners på förskolan. I studien deltog två små pojkar (2;4 och 4;3 år) med grav CP (GMFCS 5) med lite/inget talat språk. LÄS MER