Sökning: "Gambler"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Gambler.

  1. 1. Game Over : - en fallstudie om resan till ett spelfritt liv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Kaldenvik; [2022]
    Nyckelord :crime prevention; gambling disorder; pathological gambling; treatment; life-course;

    Sammanfattning : It is estimated that 2 % of the Swedish population have problems with gambling and / or an addiction. The purpose of this study is to provide insight into life as a gambler to explain the emergence of a gambling addiction but also what negative consequences it can have in everyday life, and to investigate the extent to which treatment can function as a crime prevention measure. LÄS MER

  2. 2. The Gambler’s Fallacy and Decision Fatigue in Decision-Making : A Study on Driving License Examiners

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Faton Lushaku; Tobias Lahtinen; [2019]
    Nyckelord :The gambler s fallacy; the hot hand fallacy; decision fatigue; trafikverket; status quo; heuristic;

    Sammanfattning : People make hundreds of decisions every day, at home, at school or at work and that requires mental efforts, which in turn can be depleting. Previous research in behavioral economics has shown that people are not always rational in their decision-making and the decisions they make are not solely based on the case merits or the decision makers' competence. LÄS MER

  3. 3. Kunglig spänning och snabbare bonus : En multimodal kritisk diskursanalys om tre spelbolags förhållningssätt till konsumenten i reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Danielsson; Felicia Hammarberg; [2019]
    Nyckelord :MCDA; gambling; gambling addiction; commercials; society responsibility; gambling measures; ethical approach; discourse; thematisation; MCDA; spelberoende; reklamfilm; ansvarstagande; spelåtgärder; etiskt förhållningssätt; diskurs; tematisering;

    Sammanfattning : Den senaste tiden har det skett en markant ökning av spelreklam. Detta har skett trots de nya lagar som har tillkommit, i politiska ambitioner om att minska denna typ av marknadskommunikation. Nya studier visar att siffrorna för spelberoende individer ökar och att spelreklam påverkar personer med ett befintligt beroende avsevärt. LÄS MER

  4. 4. Using Machine Learning to Identify Potential Problem Gamblers

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Jonas Gustafson; [2019]
    Nyckelord :Machine Learning; Gambling; Computer Science; Interaction Technology and Design; Problem Gambling;

    Sammanfattning : In modern casinos, personnel exist to advise, or in some cases, order individuals to stop gambling if they are found to be gambling in a destructive way, but what about online gamblers? This thesis evaluated the possibility of using machine learning as a supplement for personnel in real casinos when gambling online. This was done through supervised learning or more specifically, a decision tree algorithm called CART. LÄS MER

  5. 5. Tolkning av stokastiska utfall : Heuristik och bias i kontextuell slumpmässighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Åhlander; [2018]
    Nyckelord :Slump; Slumpmässighet; Kontext; Heuristik; Fallasi; Bias;

    Sammanfattning : Slumpmässighet är ett välutforskat akademiskt ämne genom sannolikhetslära, statistik och till vis del även datavetenskap. Slumpen används också mycket inom spel och spelande för att introducera element av osäkerhet. LÄS MER