Sökning: "Gamebased learning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Gamebased learning.

  1. 1. Digitala medier i skolan och fritidshemmet : Förklara, försvara och implementera användandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Raymond Stokki; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitala medier; Digitala verktyg; Digital kultur; Digital kompetens; Transfer; Spelbaserat lärande; Digital gamebased learning DGBL ;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker delar av den digitaliseringsprocess som skolan stått inför och fortfarande befinner sig inom. Syftet är att, utifrån ett fritidspedagogiskt perspektiv och genom ett sociokulturellt perspektiv på lärande, undersöka hur digitala medier används i skolan och fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. The study of digital gamebased learning on motivating Chinese primary students to study mathematics

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Xiaoyue Peng; [2019]
    Nyckelord :Digital game-based learning; DGBL; Qualitative research; Qualitative data and Online research;

    Sammanfattning : The research focus of this paper discusses digital game-based learning as a novel learning approach and further emphasises on the empirical study of technologies motivating Chinese primary students to study and learn mathematics at home. Considering that digital game-based learning is still under development, the effects of it is still controversial. LÄS MER

  3. 3. Pedagogiska dataspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matea Markota; Amela Music; [2016]
    Nyckelord :Gamebased learning; pedagogiska dataspel; literacy; IKT; populärkultur; svenskämnet; vidgat textbegrepp; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka lärares tankar kring pedagogiska dataspel i svenskundervisningen. Vi vill undersöka hur verksamma lärare använder sig av pedagogiska dataspel i undervisningen samt hur dataspelen är utformade. Vi har sett att flera lärare har en positiv syn till användningen av pedagogiska dataspel. LÄS MER

  4. 4. Loggbaserad användaranalys i spelbaserat lärande : En litteraturstudie över objektiva metoder för att mäta motivation och engagemang

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Jenny Ludwigs; [2015]
    Nyckelord :spelbaserat lärande; spel; lärande; motivation; engagemang; loggbaserad; mäta; analys; objektiv;

    Sammanfattning : Spelbaserat lärande vill dra nytta av de egenskaper som gör att miljoner människor lägger tid, engagemang och pengar på datorspel. Studier visar att spelbaserat lärande har förutsättningar att både motivera studenter och förstärka lärandet, ändå rapporteras från vissa källor att användandet inte är så utbrett i undervisning som datorspelande är i samhället. LÄS MER

  5. 5. Tv-spel som resurs för religionskunskap. : En undersökning om tv-spel som resurs inom dygdetik.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Niklas Kanat Artan; [2014]
    Nyckelord :Tv-spel; undervisning; etik; dygdetik.;

    Sammanfattning : This paper examines the possibilities of using video games as a tool for education of virtue ethics. By comparing learning aspects in Marc Prensky’s theory Digital Game-Based Learning and Aristotelian virtue ethics, this paper tries to look for similarities in how each theory looks at learning. LÄS MER