Sökning: "Gatekeeper journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Gatekeeper journalistik.

  1. 1. Great minds think alike En kvantitativ studie av utrikessidornas innehåll i 36 tidningar inom Mittmedia, Gota Media, Bonnier och Stampen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Agnes Aronsson; Sofia Kristoffersson; [2017-01-31]
    Nyckelord :foreign Pages; homogeneity; news agency; gatekeeper; media group; foreign news; homogenitet; likriktning; TT; nyhetsbyrå; mediekoncern; utrikesnyhet; utrikessidor;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the news reported on the foreign pages of 36 newspapers owned by four of the largest media groups in Sweden; Mittmedia, Gota Media, Bonnier and Stampen. Our aim was to examine what the distribution looked like between the self-produced foreign material and the material that was produced by news agencies. LÄS MER

  2. 2. Världen anropar En studie av utrikesnyheternas väg till svenska tidningsläsare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ida Mikko; Daniel Ågren; [2015-08-28]
    Nyckelord :News values; gatekeeping; agenda setting;

    Sammanfattning : Title: The World is Calling - A study of international news flow into swedish newspapers Authors: Ida Mikko & Daniel Ågren Level: Bachelor of Journalism Location: University of Gothenburg Language: Swedish Number of pages: 27 This essay aims to investigate the international news flow into Sweden through the key national news agency TT (Tidningarnas Telegrambyrå) and further through four major Swedish newspapers onto the public market. Our chosen method is a quantitative content analysis where we look at the output from TT and aforementioned newspapers with the goal to study and analyze differences. LÄS MER

  3. 3. Blackout? En studie om hur PR-kampanjen "Black" konstruerades för att passa in i medielogiken

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Dahlman; Mona Olsson; [2013]
    Nyckelord :marknadsföringsstrategi; dagordningsteorin; nyhetsvärdering; PR-kampanjer; journalistik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och diskutera vem som har makten över vad som publiceras i medierna, och hur andra aktörer kan påverka medieagendan. Genom att studera strategin bakom en PR-kampanj vill vi bredda kunskapen och öka förståelsen för denna makt i allmänhet och nyhetsvärdering i synnerhet. LÄS MER

  4. 4. De nya musikvaktmästarna En studie om hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Niklas Axelsson; Damir Vojvodic; [2012-02-13]
    Nyckelord :Musikblogg; Nyhetsvärdering; Kommunikation; Skivbolag; Gatekeeper; Marknadsföring; Musikdistribution;

    Sammanfattning : Titel: De Nya Musikvaktmästarna – En studie av hur skivbolag och artister ska kommunicera effektivast med musikbloggare Författare: Niklas Axelsson och Damir Vojvodic Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2011 Handledare: Jakob Bjur Sidantal: 33 Sidor inklusive bilaga Antal ord: 9 251 Syfte: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en musikbloggare tänker och fungerar kring nyhetsvärdering. LÄS MER

  5. 5. Rakel - en teknikfråga eller ett samhällsproblem : En studie om massmediernas förändrade arbetssätt när den gamla analoga polisradion tystnar.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Markus Dahlberg; Mattias Forsberg; [2010]
    Nyckelord :rakel; journalistik; polisradio; kvalitativ intervju; kultivationsteorin; gatekeeping; framing; priming;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en studie om problematiken som den gamla analoga polisradions tystnad och det nya, digitala radiokommunikationssystemet Rakels införande innebär för massmedierna. Länge har det varit möjligt för gemene man att med enkel utrustning, lagligt, avlyssna bland annat polisens radiokommunikation. LÄS MER