Sökning: "Geert Hofstede s cultural dimensions theory"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Geert Hofstede s cultural dimensions theory.

  1. 1. Den nya generationens trivsel på arbetsplatsen : En kvantitativ undersökning av vilka faktorer och värderingar som påverkar digitala infödingars trivsel på arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Carl Urbäck; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This is a quantitative study that investigates how various factors affect the job satisfaction for digital natives, comparing the results with their older counterpart digital immigrants. With the use of data from six various surveys which amounts to more than 160 000 individual participants, the researcher has compiled, studied and analyzed the grand total. LÄS MER

  2. 2. Feminina män och... Maskulina kvinnor? : En kvalitativ interkulturell jämförelsestudie av genuskonstruktion i reklambilder i Sverige och USA

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marcus Dennemark; Marcus Lewander; [2017]
    Nyckelord :Hofstede; MAS; gender theory; stereotypes; Goffman; advertising; Sweden; USA; Hofstede; MAS; genusteori; stereotyper; Goffman; reklam; Sverige; USA;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att genom en kvalitativ metod pröva tillförlitligheten i Geert Hofstedes maskulinitetsdimension (MAS). MAS förklaras ingående i uppsatsens inledande kapitel, men är en del i Hofstedes mer övergripande kulturdimensionsteori, som ämnar att förklara kulturella skillnader mellan olika länder (De Moij & Hofstede, 2010). LÄS MER

  3. 3. Att anpassa eller inte? : En kvalitativ studie om butikskommunikationen anpassas till ett lands kultur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Evelina Andersson; Linda Hedlund; Hanna Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Visual merchandising; Culture; Culture of Sweden; Adaptation; Geert Hofstede; Hofstedés cultural dimensions; Butikskommunikation; Kultur; Kultur i Sverige; Anpassning; Geert Hofstede; Hofstedés kulturdimensioner;

    Sammanfattning : Titel: Att anpassa eller inte?  En kvalitativ studie om butikskommunikationen anpassas till ett lands kultur.   Problemställning: Examensarbetet är inriktad på följande problemställning: Hur är butikskommunikationen anpassad till kulturen i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Affärskulturella skillnader på en globaliserad marknad : en studie kring affärskulturella skillnader mellan Sverige och Japan

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Carl-Jacob Lernäs; [2013]
    Nyckelord :Affärskultur; Etableringsstrategi; Ekonomi; Internationalisering; Kultur; Japan; Sverige;

    Sammanfattning : Japan är en av Sveriges viktigaste exportmarknader och en av de största ekonomierna i världen. Det finns en lång historia av handel mellan länderna och de flesta stora svenska företag finns representerade i Japan. LÄS MER

  5. 5. Educational Service Quality in Sweden : A perspective of students from the BRIC countries

    Kandidat-uppsats, IHH, Företagsekonomi

    Författare :Amanda Ekström; Shu Liu; Djavid Beljulji; [2011]
    Nyckelord :Educational Service Quality; induction of tuition fee; SERVQUAL; BRIC countries; zone of tolerance;

    Sammanfattning : The induction of the tuition fee for higher education in Sweden for students arriving from outside the European Economic Area will affect Swedish universities and in particular Jönköping University considering its position on the educational market as one of the most international universities in Sweden. This, in combination with the BRIC countries’ expanding economies, has inspired the researchers to examine how these four countries experience the educational service quality offered by Jönköping University. LÄS MER