Sökning: "Gelman och Gallistels fem grundläggande principer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Gelman och Gallistels fem grundläggande principer.

  1. 1. ”Då menar inte jag att det ska sitta siffror överallt, det är liksom krumelurer för barnen om det inte står för något.” : En kvalitativ intervjustudie om undervisning av taluppfattning i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Axelsson; Linda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; Gelman och Gallistels fem grundläggande principer; undervisning; förskollärare; förskolan; lärande utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad de deltagande förskollärarna lyfter som väsentligt i undervisning av taluppfattning i förskolans utomhusmiljö. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. LÄS MER

  2. 2. Matematik – ”överflödiga kunskaper”? - En studie om hur förskollärare arbetar med matematik på förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristina Persson; Carolin Pettersson; [2012]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; Gelman och Gallistels fem principer; inställning; matematik;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi kartlagt förskollärares inställning till matematik. Hur förskollärare arbetar med Gelman och Gallistels fem principer i matematik, samt hur medvetna de är om principerna. LÄS MER

  3. 3. ”Det finns jättemycket luckor, att de inte förstår” : –      En studie om barns och pedagogers kunskap i antalsuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annika Björk; Sara Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Antalsuppfattning; skola; matematik; förskola; pedagoger; Gelman och Gallistels fem principer; matematiska basfärdigheter;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt men trots det har vi genom studien fått fram att ”det finns jättemycket luckor, att de inte förstår”.  Detta citat är hämtat ifrån en av våra intervjuer och speglar vårt resultat. Studien är kvalitativ och vi har intervjuat pedagoger samt låtit barn, i förskola och årskurs 1, utföra matematikuppgifter. LÄS MER