Sökning: "Gelman och Gallistels fem principer."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Gelman och Gallistels fem principer..

  1. 1. ”Då menar inte jag att det ska sitta siffror överallt, det är liksom krumelurer för barnen om det inte står för något.” : En kvalitativ intervjustudie om undervisning av taluppfattning i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Axelsson; Linda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; Gelman och Gallistels fem grundläggande principer; undervisning; förskollärare; förskolan; lärande utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad de deltagande förskollärarna lyfter som väsentligt i undervisning av taluppfattning i förskolans utomhusmiljö. Studien bygger på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som forskningsverktyg. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers arbete kring Gelman och Gallistels fem principer : En observationsstudie om pedagogers stöttning i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Angelica Nyström; [2017]
    Nyckelord :barns lärande; pedagogers roll; pedagogiskt material; Gelman och Gallistels fem principer.;

    Sammanfattning : Det är viktigt att barn får en lustfylld och positiv syn på matematik. Därför är det viktigt att arbeta med matematik redan från tidig ålder så att den kunskapen följer med dem i deras fortsatta liv. Matematik innefattar mycket och därför har jag valt att fokusera på ett område som jag inte har mycket kunskap om. LÄS MER

  3. 3. "Oj, vad många!" : Gelman och Gallistels fem principer i rutinsituationer och i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linnea Bodell; Therese Sjöberg; [2015]
    Nyckelord :mathematic; Gelman and Gallistel; number sense; matematik; Gelman och Gallistel; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur pedagoger och barn arbetar och använder sig av Gelman och Gallistels fem principer i förskolan. Dessa principer ligger till grund för barns taluppfattning. LÄS MER

  4. 4. Matematik – ”överflödiga kunskaper”? - En studie om hur förskollärare arbetar med matematik på förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristina Persson; Carolin Pettersson; [2012]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; Gelman och Gallistels fem principer; inställning; matematik;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi kartlagt förskollärares inställning till matematik. Hur förskollärare arbetar med Gelman och Gallistels fem principer i matematik, samt hur medvetna de är om principerna. LÄS MER

  5. 5. ”Det finns jättemycket luckor, att de inte förstår” : –      En studie om barns och pedagogers kunskap i antalsuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annika Björk; Sara Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Antalsuppfattning; skola; matematik; förskola; pedagoger; Gelman och Gallistels fem principer; matematiska basfärdigheter;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt men trots det har vi genom studien fått fram att ”det finns jättemycket luckor, att de inte förstår”.  Detta citat är hämtat ifrån en av våra intervjuer och speglar vårt resultat. Studien är kvalitativ och vi har intervjuat pedagoger samt låtit barn, i förskola och årskurs 1, utföra matematikuppgifter. LÄS MER