Sökning: "Gender Contract"

Visar resultat 16 - 20 av 155 uppsatser innehållade orden Gender Contract.

  1. 16. Antigone och Medea: moderna kvinnor i en omodern tid : Didaktisk potential i två antika tragedier ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Zetterström; [2023]
    Nyckelord :didactic potential; core values; gender contract; gender roles; norm-breaking; oikos; polis; didaktisk potential; värdegrund; genuskontrakt; könsroller; normbrytande; oikos; polis;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the didactic potential inherent in Sophocles' Antigone and Euripides' Medea within the framework of the Swedish school curriculum, coupled with its value-based assignment viewed through a gender theoretical perspective. The primary inquiries guiding this study are as follows: What pedagogical possibilities reside in the tragedies of Antigone and Medea concerning gender dynamics and their alignment with the educational objectives of the Swedish curriculum? In what ways do Antigone and Medea diverge in their treatment of gender-related themes? Additionally, what pedagogical considerations must educators bear in mind when addressing the teaching of Antigone and Medea across various instructional contexts? The theoretical foundations underpinning this investigation encompass gender theory and the theory delineating didactic potential in fiction, positing that literature possesses the capacity to foster critical thinking concerning foundational values. LÄS MER

  2. 17. ”Deras oegennyttiga hängifvenhet” : En dokumentstudie om bibliotek, bibliotekarier och kvinnor i arbetslivet mellan 1859–1913

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Agnes Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Library profession; libraries; librarians; women in working life; library history; gender segregation; discourse psychology; Bibliotekarieprofessionen; bibliotek; bibliotekarier; kvinnor i arbetslivet; bibliotekshistoria; könssegregering; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med intresse för könssegregering undersöka diskurser om bibliotek, bibliotekarier ochkvinnors roll inom arbetslivet. Empirin för studien är dokument publicerade inom tidsperioden 1850-talet till 1910-talet och som berör uppsatsens teman. LÄS MER

  3. 18. I’M YOUR MAN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elina Horst; Filippa Kumlander; [2022-08-01]
    Nyckelord :Genus; multimodal kritisk diskursanalys; reklam; stereotyper; Dior;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how perfume advertising portrays men and women from a gender perspective. This qualitative study uses multimodal critical discourse analysis as a method and theory to analyze how the semiotic resources interact to create meaning. LÄS MER

  4. 19. Läroböckers kont(r)akt med historia : En analys av läromedel i ämnet historia utifrån teori om genussystemet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Per Nyberg; [2022]
    Nyckelord :contract; curriculum; femininity; gender; history; masculinity; sex; system; textbook;

    Sammanfattning : Textbooks in the history subject in Swedish upper secondary schools do notseldom favour masculinity over femininity, in their depiction of our world’shistory. There seems to be more room for the gender perspective in them. LÄS MER

  5. 20. ETT JÄMSTÄLLTKLASSRUM? : En kvalitativ undersökning avvilken förmåga lärare har att jobba med jämställdhet i sina klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johan Wass; [2022]
    Nyckelord :Equality between sexes; teaching equality; teachers experiences;

    Sammanfattning : The equality between sexes in the classroom. A qualitative study of teacher’s ability to work with equality between sexesin their classroom. This essay looks at how teachers reflect over their own knowledge about equality betweenthe sexes and how that impacts the work they do in the classroom. LÄS MER