Sökning: "Gender Pedagogy."
Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden Gender Pedagogy..
1. Engelskspråkig barnlitteratur och genusnormer i undervisningen för årskurs F-3, en forskningsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This research overview describes the potential of children’s literature in English and how it can be used in teaching for grades 1 to 3, including preschool, to make students aware of gender norms and gender stereotypes. This topic is important due to the Swedish school's value-based mission. LÄS MER
2. Prefererat ledarskap inom restaurangbranschen : En jämförelse av ledarskapspreferenser mellan manliga och kvinnliga anställda
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Studien undersöker preferenser för ledarskap bland män och kvinnor inom restaurangbranschen. Tidigare studier har lagt mycket fokus på att undersöka om det finns skillnader i det manliga kontra det kvinnliga ledarskapet. LÄS MER
3. Utvecklingsinriktad förändring : En kvantitativ studie av ett pedagogiskt stöd i jämställdhetsintegrering på arbetsmarknaden
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om ett pedagogiskt stöd till medarbetarna kan främja jämställdhetsintegreringen på arbetsmarknaden genom en utvecklingsinriktad förändringsprocess. Kognitiv teori har använts som utgångspunkt med en socialkonstruktivistisk tyngd. LÄS MER
4. Fritidslärares aktiva arbete med genus : Att synliggöra normer och värderingar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares aktiva arbete med genus - Hur arbetar lärare i fritidshem med genus? - Hur förhåller sig lärare i fritidshem till genus, såsom könsmönster? Martinsson och Reimers (2020) menar på att den elevenen som inte följer normen av de traditionella könsmönstren är den eleven som blir bestraffad. Eftersom vi utgör vissa handlingar utifrån om det är en pojke eller flicka. LÄS MER
5. ”Det har ju varit männens lekstuga så himla länge” : En kvalitativ studie ur ett genusperspektiv om ishockeyföreningars arbete med att skapa publikintresse för damishockey
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : The purpose of this study was to describe and analyze the work of ice hockey clubs work to create audience interest in women's ice hockey from a gender perspective. This study also aimed to investigate two different perspectives. Semi-structured interviews were conducted with representatives of different clubs and their organized fan clubs. LÄS MER