Sökning: "Gender-neutral language"

Visar resultat 16 - 20 av 66 uppsatser innehållade orden Gender-neutral language.

  1. 16. ”Jag vill gärna göra motstånd, men jag vill inte vara motstånd” – En studie av hur icke-binära könsidentiteter relaterar till performativitet och motstånd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Hannah Nyman; [2020-01-10]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study was to answer the following two questions relating non-binary gender identities to performativity and resistance:  In which ways do performativity relate to the creation of non-binary gender identities? Are there any performative acts amongst the interviewed people?  In which ways can non-binary gender identities be understood as a form of resistance? The study builds largely on Judith Butler’s theory about gender and performativity, and how resistance understood as performative acts can be used as a resistance strategy. It builds partly on queer theory and ten semi-structured, face to face interviews with people with various non-binary gender identities. LÄS MER

  2. 17. Actitudes de un grupo de adolescentes mexicanos hacia el lenguaje inclusivo : Alternativas al masculino genérico

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Spanska

    Författare :Valeria Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Grammatical gender; inclusive language; gender neutral language; non-sexist language; Spanish; Mexican teenagers; sociolinguistics; language attitudes.;

    Sammanfattning : Language and culture are deeply intertwined. Language reflects and influences the attitudes, perceptions and behaviors of its users. Therefore, the use of non-sexist language can contribute to achieving gender equality in society. This study focuses on the perceptions of a group of Mexican teenagers towards inclusive language. LÄS MER

  3. 18. Sukupuolisensitiivistä kasvatusta kehittämässä : Sukupuolisensitiivinen tulkinta Tittamari Marttisen ja Aiju Salmisen Ikioma perheeni -teoksen henkilöhahmoista

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Finska

    Författare :Honkala Mikko; [2020]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; barnlitteratur; könsroller; karaktärer; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag undersökt hur normkritisk pedagogik uppstår i barnlitteratur. Jag har utgått från Tittamari Marttinens and Aiju Salminens bilderbok Ikioma perheeni som publicerades i 2014 i Finland. Ikioma perheeni är en av de första finska barnböcker med könsneutral huvudkaraktär och fokus i regnbågsfamiljer. LÄS MER

  4. 19. Hen och tjänsteperson : Före och efter F!:s motion i 3 svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Linnea Hübinette; [2020]
    Nyckelord :feminist language planning; language and gender; feminist activism; gender neutral language; language planning; feministisk språkplanering; språkpolitik; könsneutralt språk; yrkesbeteckningar; språk och kön; feministisk diskursiv aktivism;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks Feministiskt Initiativs (F!) motion om att byta ut könsprefixet -man till det könsneutrala -person i kommunpolitiken. Detta med fokus på bytet av tjänsteman till tjänsteperson i de utvalda kommunerna för undersökningen. LÄS MER

  5. 20. He or She or They : Generic pronoun use among Finnish and Swedish L2 speakers of English

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Oona Ahokas; [2020]
    Nyckelord :cross-linguistic transfer; epicene pronouns; non-native speakers; language attitudes;

    Sammanfattning : The use of pronouns by native Finnish and Swedish L2 speakers of English was tested in order to discover a possible cross-linguistic transfer. The participants were tasked to refer to gender-ambiguous antecedents in both oral and written form as well as report their attitudes towards issues regarding gendered language and gender in society. LÄS MER