Sökning: "Gendered wording"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Gendered wording.

  1. 1. Vi söker dig som är som vi : En diskursanalytisk studie av personliga egenskaper som krav i rekryteringsannonser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Towe Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Personal traits; Gendered wording; Critical discourse analysis; Recruitment ads; Language and gender; Personliga egenskaper; Könskodning; Kritisk diskursanalys; Rekryteringsannonser; Språk och kön;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker personliga egenskaper i rekryteringsannonser på LinkedIn för att se om det finns språkliga barriärer som sätts upp tidigt för att styra människor mot olika karriärvägar. I inledningen beskrivs hur vanligt förekommande det är att personliga egenskaper efterfrågas i rekryteringsannonser och att det mer eller mindre medvetet kan utgöra en grund för diskriminering. LÄS MER

  2. 2. “The mother was incredibly brave” : Comparing representations of refugee women from Syria in national and local Swedish newspapers through content analysis

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ebba Beattie; [2021]
    Nyckelord :media representations; refugee women; voice; space; visibility; stereotypes; gendered representations; communication for development; Swedish newspapers;

    Sammanfattning : During the so-called ‘migration crisis’ of 2015, 51,338 Syrians applied for asylum in Sweden. First, Swedish politicians called for Swedes to ‘open their hearts’, public support was strong, and media coverage was full of possibilities and humanizing images. LÄS MER

  3. 3. Självbedömning, intention och platsannonser : En kvantitativ studie av könskodningens påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Bolin; Börjesson Sanna; [2017]
    Nyckelord :Könskodning; platsannonser; självbedömning; intention;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie syftade till att undersöka om könskodade platsannonser har en påverkan på läsarens bedömning av sig själv som en kvalificerad kandidat och läsarens intention att söka tjänsten. Studien undersökte även om det fanns några skillnader i förhållande till kön och ålder. LÄS MER

  4. 4. Drivna män, dynamiska kvinnor? : Kontaktstrategier och könsassociationer i Nordnets platsannonser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Malin Strandvall; [2013]
    Nyckelord :job postings; interactional metadicourse; gendered wording; language and gender; language attitudes; sociolinguistics; Nordnet; finance; corporate communication; platsannonser; interaktionell metadiskurs; könsbundna ord; språk kön; språkattityder; enkätundersökning; sociolingvistik; Nordnet; 2013; finans; företagskommunikation;

    Sammanfattning : Studiens primära syfte är att undersöka hur målgruppen potentiellt framtida kvinnliga arbetssökande upplever det språkliga tilltalet i nätbanken Nordnets platsannonser. Hypotesen att det språkliga tilltalet i Nordnets platsannonser bär spår av manliga drag och attraherar män i högre utsträckning än kvinnor är en central utgångspunkt för undersökningen som görs. LÄS MER