Sökning: "Generation Baby Boomers"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Generation Baby Boomers.

  1. 1. Ålderns påverkan på ledarskapspreferenser : En granskning av sambandet mellan ålder och ledarskapspreferenser bland HR-anställda i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ebba Atle; [2024]
    Nyckelord :HR; Human Resources; Leadership preferences; Transformative leadership; Transactional leadership; Laissez faire-leadership; Generational differences; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z.; HR; Human Resources; Ledarskapspreferenser; Transformativt ledarskap; Transaktionellt ledarskap; Laissez faire-ledarskap; Generationsskillnader; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z.;

    Sammanfattning : Ledarskapsteori är ett viktigt ämne inom forskning, för att göra det möjligt att optimera prestation och trivsel hos medarbetare i organisationer. Det skapar även möjligheter för ledare att anpassa sig efter sina medarbetare och skapa trivsamma och produktiva arbetsplatser. LÄS MER

  2. 2. Varför arbeta? - En studie om värderingar, motivation och organisatorisk lojalitet hos arbetande generationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Tilda Bergström; Farida Yagoube; [2023-09-07]
    Nyckelord :Generation; Motivation; Organisatorisk lojalitet; Värdering;

    Sammanfattning : This paper aims to investigate if there are any differences between the now working generations (Baby Boomers born 1946-1964, Generation X born 1965-1980, Generation Y born 1981-1994 and Generation Z born 1995-2010) with regards to how they value different aspects of working life, as well as to what degree they consider these aspects motivational. Additionally, it aims to clarify if there are differences in the degree of commitment members of the different generations feel toward their employers. LÄS MER

  3. 3. Beyond the Middlemen - Exploring the Role of Channel Attributes and Product-Related Factors in Shaping Consumer Choice for Online D2C Sales Channels of Established Brand Manufacturers

    Master-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Christiane Haase; Nils Heimes; [2023]
    Nyckelord :Disintermediation; Manufacturer Encroachment; Direct-to-Consumer; Vertical Integration; Product-Related Factors; Channel Attributes; E-Commerce; Consumer Channel Choice; Consumer Behavior;

    Sammanfattning : Background: In light of the multitude of different channel options consumers have at hand and the rapidly advancing vertical integration of established brand manufacturers across industries, the question arises as to the basis on which consumers make their channel decision for a manufacturers direct-to-consumer (D2C) sales channel. Scholars have found that channel attributes and product-related factors generally play a pivotal role in consumer channel choice and have shown the influence they have on offline versus online channel choice. LÄS MER

  4. 4. Hur nöjda är banksektorns kunder efter lanseringen av digitala banktjänster? : En kvantitativ studie med fokus på kundnöjdhet i olika generationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alice Berntsson; Frida Sammils; [2023]
    Nyckelord :Digitalization in bank; customer satisfaction; generation theory and banking industry; Digitalisering i banker; kundnöjdhet; generationsteori och banksektorn;

    Sammanfattning : Bakgrund: Banksektorn som så många andra sektorer har omfattats av samhällets digitala resa. Resan handlar om hur det digitala har fått en allt större roll i samhället. LÄS MER

  5. 5. Vad motiverar olika generationer till att äga företag? : En studie baserad på individer i generationerna Millennials, Generation X och Baby Boomers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Olivia Nilsson; Mikaela Andersson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; the push- and pull-perspective; generations; Motivation; inre motivation; yttre motivation; push- och pull-perspektivet; generationer;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet företagare ökat i Sverige och på dagens arbetsmarknad befinner sig just nu fyra generationer. I denna studie fokuserar vi på de tre generationer som utgör den största delen av arbetsmarknaden; Millennials, Generation X och Baby Boomers. LÄS MER