Sökning: "Generation Z"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden Generation Z.

  1. 1. Generation Z och förtroendekrisen - en studie om mediemisstro hos unga

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Rebecka Adin; Sara Höglund; [2020-02-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The aim of the study is to investigate how young adolescents aged 16 to 29 argues and motivates a distrust in the traditional news media.Theoretical framework: Institutional trust, Dunning Kruger effect, Uses and gratification, Confirmation bias. LÄS MER

  2. 2. Vilken betydelse har remasters för generation Y- och Z:s musikkonsumtion?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Måns Lundgren; [2020]
    Nyckelord :music production; culture industry; musikproduktion; remaster; kulturindustrin; vinyl; spotify;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka remasters plats i den digitala eran ur ett generation-Y och -Z:s lyssnare- och konsument-perspektiv, detta för att undersöka ovana lyssnares kunskap i ämnet, deras lyssningsupplevelse av fenomenet och prioriteringar i musikkonsumtion. Genomförandet består av kvantitativ studiedesign, datainsamling med strukturerad intervju samt lyssningstest. LÄS MER

  3. 3. Generation Z - lyxvarumärkenas utmaning : En studie om lyxvarumärkens etablering på Instagram och dess inverkan på Generation Z:s varumärkesattityder

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Leonard Camitz; Amanda Bärneskär; [2020]
    Nyckelord :Lyxvarumärken; Demokratisering av Lyxvarumärken; Generation Z; Instagram; Sociala medier; Varumärkesattityd; Interaktion; Affektion; Kognitivitet; Förväntningar; Interaktion; Mervärde; Marknadsföringsåtgärder;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lyxvarumärkens utbredda etablering på Instagram och hur detta påverkar varumärkesattityden hos Generation Z. Specifikt vilar studiens fokus vid att undersöka Generation Z:s attityder till lyxvarumärkens ökade exponering och hur värde kan skapas eller degenereras genom denna interaktion. LÄS MER

  4. 4. Generation z i IT-branschen - en studie om arbetsgivarens föreställningar och employee retention strategier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Felicia Thomsson; Jonathan Åsbrink; [2019-09-02]
    Nyckelord :Generation z; employee retention; flexibility;

    Sammanfattning : The aim of this study was to analyse what perceptions companies within the Swedish IT sector had about generation z and how they used employee retention to keep the generation within their organisation. The reason generation z and employee retention were our topic of focus in this study was primarily due to the fact that the previous research was lacking in this particular area. LÄS MER

  5. 5. "Vissa är idioter, man kan inte stoppa dem" - En kvalitativ studie om unga mäns syn på näthat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Bergman; Louise Idebäck; Fabian Wennerbeck; [2019-02-07]
    Nyckelord :Näthat; nätmobbning; sociala medier; fokusgrupp; intervju; generation z; män; genus; maskulinitet; disinhibition;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur unga män förhåller sig till näthat som fenomen i sociala medier.Teori: The Online Disinhibition Effect, Genusteori, Maskulinitetsteori.Metod: Kvalitativa intervjuer i kombination med en kvalitativ fokusgrupp. LÄS MER