Sökning: "Generational affiliation"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Generational affiliation.

  1. 1. ATTRAHERA OCH BEHÅLLA REKRYTERARE - En kvantitativ undersökning inom rekryteringsbranschen om vad medarbetare uppskattar hos arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johanna Kalered Martinsson; Thyra Svensson; [2023-09-13]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Propositions; Generations; Human Resource Management; Talent Attraction;

    Sammanfattning : This study aims to investigate which employer value propositions, EVPs, are valued most highly by employees in the recruitment industry. The study's purpose is further extended to examine whether generational differences can be observed in the evaluation of EVPs. A quantitative approach with a questionnaire survey was used. LÄS MER

  2. 2. Tjänstepension - värdet ökar med kunskap : En fallstudie om en organisations kommunikationsprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hanna Gjulem; Angelica Kollberg; [2023]
    Nyckelord :Information sharing; internal communication; knowledge; knowledge management; pension knowledge; generational differences; Informationsdelning; intern kommunikation; kunskap; organisationslärande; pensionskunskap; generationsskillnader;

    Sammanfattning : I studien undersöks medarbetarnas syn på den interna kommunikationen om tjänstepension inom ett tjänsteproducerande företag. Utgångspunkten i undersökningen var att genom en enkätundersökning undersöka hur medarbetarnas pensionskunskaper såg ut, hur deras intresse var samt om hur de upplevde att organisationen informerar om tjänstepensionen. LÄS MER

  3. 3. THE EDUCATION EFFECT – GENERATIONAL DIFFERENCES IN DISGUISE? A longitudinal comparative study examining reasons for the liberalizing effect of education on socio-cultural attitudes

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hilma Lindskog; [2021-07-20]
    Nyckelord :education; socio-cultural attitudes; generations; socialization; comparative;

    Sammanfattning : The rise of a socio-cultural political dimension in post-industrial societies has substantially changed former patterns of political conflicts. Prior research has established that the level of education is the most predictive characteristic for different individual positions within this value-based dimension. LÄS MER

  4. 4. “Det här var det bästa systemet de någonsin sett oss bygga” : Organisatoriskt meningsskapande som nyckel till framgångsrika ERP-implementationer

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :William Jensen; Strand Linnea; [2021]
    Nyckelord :ERP systems; ERP implementation; ERP failures; ERP success; sensemaking; sensegiving; ERP-system; ERP-implementationer; ERP-misslyckanden; ERP-framgångar; meningsskapande; meningsgivande;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar hur organisationer kan undvika tillkortakommanden vid ERP- implementationer. Studien bygger på två forskningsfrågor: i) “Hur arbetar projektledare med meningsgivande handlingar vid ERP-implementationer?” samt ii) “Vilka faktorer upplevs vara viktiga för systemanvändares meningsskapandet?”. LÄS MER

  5. 5. Är konsumentens lojalitet en reflektion av samtiden? : - En kvalitativ flerfallstudie om skillnader och likheter i konsumenters lojalitet vid olika köptyper i relation till generationstillhörighet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anna Barsch; Jenny Do; [2021]
    Nyckelord :Loyalty; generation X-and Y; Motivation; The surroundings impact 5; Lojalitet; generation X-och Z; motivation; omgivningspåverkan 4;

    Sammanfattning : Vi har funnit att det finns få studier som analyserar relationen mellan generationstillhörighet och konsumentlojalitet. Inom befintlig företagsekonomisk forskning råder det heller ingen konsensus gällande lojalitetsbegreppets innebörd. LÄS MER