Sökning: "Generationstillhörighet"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade ordet Generationstillhörighet.

  1. 1. "Va? Har du inte Facebook?" : En kvalitativ intervjustudie om svenska 60-talisters användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Benjamin Onemark; Cajsa Yxell; [2023]
    Nyckelord :Facebook; svenska 60-talister; vardaglig användning; Uses and gratifications; generationsteori;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att genomföra kvalitativa intervjuer med svenska 60-talister och undersöka hur och varför de använder Facebook, med särskilt fokus på deras användning utifrån ett Uses and gratifications-perspektiv och ett generationsteoretiskt perspektiv. Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om 60-talisters tankar och upplevelser kring Facebook, deras vardagliga Facebookanvändning, samt om varför de använder applikationen utifrån ett Uses and gratifications-perspektiv och ett generationsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Tjänstepension - värdet ökar med kunskap : En fallstudie om en organisations kommunikationsprocess

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hanna Gjulem; Angelica Kollberg; [2023]
    Nyckelord :Information sharing; internal communication; knowledge; knowledge management; pension knowledge; generational differences; Informationsdelning; intern kommunikation; kunskap; organisationslärande; pensionskunskap; generationsskillnader;

    Sammanfattning : I studien undersöks medarbetarnas syn på den interna kommunikationen om tjänstepension inom ett tjänsteproducerande företag. Utgångspunkten i undersökningen var att genom en enkätundersökning undersöka hur medarbetarnas pensionskunskaper såg ut, hur deras intresse var samt om hur de upplevde att organisationen informerar om tjänstepensionen. LÄS MER

  3. 3. Hantering av olika generationer på arbetsplatsen : En kvalitativ studie från managements perpektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kristina Warras; Tilde Skoglund; [2023]
    Nyckelord :arbets- och organisationspsykologi; generationer; generationstillhörighet; management; individuella skillnader; arbetsliv;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur management hanterar generationer på arbetsplatser. I studien tillämpades en kvalitativ forskningsansats där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Urvalet bestod av chefer (N=14) från olika branscher varav 7 var kvinnor och 7 var män. LÄS MER

  4. 4. Arbetsgivarattraktivitet bland stödfunktioner i högre utbildning : En kvantitativ studie av attityder hos anställda från Generation X och Y

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Stahre; Anna Grabow; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivar-attraktivitet; behålla anställda; kön; generationstillhörighet.;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida anställdas attityder till arbetsgivares attraktivitet skiljer sig åt med avseende på bakgrundsegenskaper som generationstillhörighet (X och Y) och könsroller (kvinnor och män) bland anställda som verkar inom ramen för universitetets stödfunktioner på ett medelstort universitet i Sverige. I studien avsågs även att undersöka hur prioritering gällande värdena socialt värde, ekonomiskt värde, utvecklingsvärde, intressevärde och tillämpningsvärde såg ut. LÄS MER

  5. 5. Vad är grejen med Generation Z? - En kvalitativ studie om att förstå förhållandet mellan Generation Z och arbetsgivare.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Johanna Mårtensson; Ebba Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Generationstillhörighet; The Psychological Contract; Self Determination Theory; Employer Branding; Intersektionalitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse för Generation Z's inträde på arbetsmarknaden genom att undersöka förhållandet mellan Generation Z och arbetsgivare eftersom det finns ett kunskapsgap om hur detta ter sig i verkligheten. Detta görs till följd av analysering av deras förväntningar på varandra och genom att beakta generationstillhörighet. LÄS MER