Sökning: "Generativ musik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Generativ musik.

  1. 1. Ambient musik : En undersökning om spatial musik som klingande arkitektur

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Jens Milveden; [2022]
    Nyckelord :Sonic; Spatial; Ambient; Architecture; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Music; Soundscape; Generative; Music For Airports; Furniture Music; Indeterminacy; Ambience; Space; Acoustics; Sound; Installation; Audiovisual; Atmosphere; Landscape; Muzak; Background Music; Musica Mundana; Voicelanding; Phenomenology; Spatial; Ambient; Arkitektur; Musik; John Cage; Brian Eno; Dobewall; Erik Satie; Musica Mundana; Voicelanding; Ljudlandskap; Generativ; Möblemangsmusik; Indeterminism; Ambiens; Rumslighet; Akustik; Installation; Ljudinstallation; Audiovisuell; Atmosfär; Landskap; Muzak; Bakgrundsmusik; Fenomenologi;

    Sammanfattning :  ”Ambient Music”, established and described by its ”creator” Brian Eno, has become a term with a wide range of uses - as generative music, in sound- and audiovisual art installation, a mediated ”sound” of a genre through albums and artists to plug in to during your daily walk - as well as any imaginable association with the term connected to public, spatial or virtual ambience. Through the liner notes of the genres original albums (Ambient 1: Music For Airports of 1978, and to some extent Discreet Music of 1975) it is clear though that the original idea is more related to listening to your own spatial awareness as a form of music rather than a following of certain sounds and conventions that the term has been associated with. LÄS MER

  2. 2. Affektiva skillnader i mänskligt komponerad- och procedurellt genererad affektiv musik : En studie om den generativa musikens potential

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Carlsson; Erik Andersson; [2021]
    Nyckelord :Adaptiv musik; Generativ musik; Valens; Excitation; Affekt;

    Sammanfattning : Många spel idag innehåller adaptiv musik, alltså musik som anpassas utefter spelmotoriska variabler. En nackdel med mänskligt skapad adaptiv musik är att den i grunden baseras på linjärt musikaliskt material som sedan anpassas till ett ickelinjärt format. LÄS MER

  3. 3. Hur låter miljöförstöring? : Självgenererande och slumpmässig musik sprungen ur statistiska data

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Gustav Wahlström; [2020]
    Nyckelord :environmental data; generative music; max for live; randomization; sonification; generativ musik; max for live; miljödata; slumpmässig musik; sonifikation;

    Sammanfattning : Hur låter miljöförstöring – Självgenererande och slumpmässig sprungen ur statistiska data är ett mastersarbete som fokuserar på hur man kan omvandla data till att kontrollera musik och ljud. Om vi tillåter konstnärliga uttryck, med data som utgångspunkt, kan det få oss att uppleva och förstår original data på ett nytt sätt? Projektets resultat består av sju generativa kompositioner, där parametrar är kontrollerade av olika typer av miljödata, och försöker utforska forskningsområdet sonifikation och generativ musik genom att ställa frågan: Hur låter miljöförstöring? Med generativ musik menas att musiken skapar, utvecklar och förändrar sig själv utifrån de verktyg som bildats inom detta projekt. LÄS MER