Sökning: "Genomsnittskonsumenten"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Genomsnittskonsumenten.

  1. 1. DEN EVIGT DYNAMISKA GENOMSNITTSKONSUMENTEN : ETT RÄTTSLIGT VERKTYG MED EN OKÄND IDENTITET

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Benjamin Lans; [2024]
    Nyckelord :genomsnittskonsument; marknadsföring; otillbörliga affärsmetoder;

    Sammanfattning : Genomsnittskonsumenten spelar en avgörande roll i bedömningar av huruvida en marknadsföringsåtgärd är att betrakta som otillbörlig. Denna fiktiva person har i direktivet om otillbörliga affärsmetoder definierats som ”normalt informerad samt skäligen uppmärksam och upplyst, med beaktande av sociala, kulturella och språkliga faktorer och i enlighet med domstolens tolkning […]. LÄS MER

  2. 2. Influencer-marknadsföring - En granskning av hur influencer-marknadsföring förhåller sig till marknadsföringslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Evelina Delsing; [2020]
    Nyckelord :Handelsrätt; Marknadsföringsrätt; Influencer-marknadsföring; Influencer; Dold reklam; Sociala Medier; Sändarangivelse; Reklamidentifiering; Medverkansansvar; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As social media is increasingly integrated into our everyday lives and with the rise of so-called influencers, consumers are getting used to a new type of marketing. This type of marketing is often referred to as "influencer marketing" which is a collective term used to describe companies using influencers' to market various products and services via the influencer's social media platforms. LÄS MER

  3. 3. Det varumärkesrättsliga förväxlingsriskskyddet för varuformer med funktionella inslag : Varuutstyrselmärket som grund för invändning mot tredje mans EU-varumärkesansökan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Gustav Gierlöff; [2019]
    Nyckelord :Relativa registreringshinder; Förväxlingsrisk; Skyddsomfång; Märkeslikhet; Funktionella varuformer; Utstyrselmärken; 3D-varumärken; Genomsnittskonsumenten; Särskiljningsförmåga; Frihållningsbehov; Dominerande beståndsdelar; Framträdande beståndsdelar; Särskiljande beståndsdelar; Försumbara beståndsdelar; Absoluta registreringshinder; Väsentliga särdrag; Tekniskt resultat; Intresseavvägningar;

    Sammanfattning : All three shape marks-exclusions in EUTMR art. 7 e) can be avoided by adding an essential element to a shape, which is not attributable to the conditions set out in the exclusions, such as a distinctive nonfunctional element. LÄS MER

  4. 4. Personprofilering i strid med god marknadsföringssed : En utredning huruvida personprofilering i syfte att leda konsumenten till ett köpbeslut är förenligt med god marknadsföringssed i 5 och 6 §§ Marknadsföringslagen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Marie-Louise Holm; Yvonne Zavor; [2016]
    Nyckelord :God marknadsföringssed; Profiling;

    Sammanfattning : Följande uppsats har utarbetats i syfte att utreda gällande rätt inom ett nytt och tämligen oreglerat område; marknadsföring på internet genom kanaliserad data. Med hjälp av data från bland annat konsumenternas sökhistorik och personuppgifter kan marknadsföring numera skräddarsys genom att identifiera enskilda konsumenters behov. LÄS MER

  5. 5. Bilköpet – Vad vill du betala för? : Konsumentens prisattityd till enskilda bilegenskaper

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Ahlberg; Samer David; Jim Lindberg; [2015]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; kundvärde; nyttofunktioner; konsumentnytta; konsumentpreferenser; indifferenskurvor; marginell substitutionskvot; bilegenskaper;

    Sammanfattning : Bilmarknaden är idag en marknad där producenter upplever en hög konkurrens. Den höga konkurrensen i kombination med konsumenters möjligheter att innan bilköpet enkelt söka information på internet tros göra att bilens faktiska egenskaper och kvaliteten på dessa spelar en viktigare roll än tidigare. LÄS MER