Sökning: "Genre pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Genre pedagogy.

  1. 1. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  2. 2. Genrepedagogik i undervisningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofie Rubensson; [2024]
    Nyckelord :The circle model; genre pedagogy; setting; formalized teaching; functionalized teaching; invisible teaching; visible teaching; Cirkelmodellen; genrepedagogik; inramning; formaliserad undervisning;  funktionaliserad undervisning; osynlig undervisning; synlig undervisning;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete undersöker jag hur svensklärare gestaltar genrepedagogik i sin undervisning i ämnet svenska och vilken potential genrepedagogik tillmäts och på vilka grunder. Genrepedagogiken är en stram undervisningsmodell som har sin grund i Australien där undervisningsidealet är synlig undervisning där man namnger språkets delar och lär utdem till eleverna från tidig ålder. LÄS MER

  3. 3. Genrepedagogiken som språkutvecklande metod i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Caroline Sjödin; Stina Hellsén; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Racial Prejudices as Societal Norms: Utilizing Genre Pedagogy to Help Students Work with William Shakespeare’s 'Othello'

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Malek Habejbek; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay examines racial attitudes in Elizabethan England to re-read Shakespeare’s Othello with an emphasis on the characters Roderigo, Iago, Brabantio, the Duke of Venice, and Emilia. It also looks at the historical background of blackface and how it contributed to racism. LÄS MER

  5. 5. Medhörningens inverkan på produktionsvärdet inom livescenen : en studie kring medhörningens inverkan på vokalisters konstnärliga utrymme vid scenframträdanden

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Erika Iljero-Winnberg; [2023]
    Nyckelord :Livescen; Hörbarhet; Lombardeffekten; Ljudkvot; Interfoliering; LTAS; Salience; Medhörning; Lyssning; In-ear; Scenmonitor; Monitortekniker; Ljudtekniker; Vokalist; Sångare; Sångerska; CCM; Ickeklassisk; Riktningskaraktäristik; Kommunikation; Produktionsvärd;

    Sammanfattning : One important aspect of stage performance for non-classical singers is stage monitoring. Amplified instruments along with drums often compete in frequency and sound level which affects the audibility on stage, both in detail and as a whole. LÄS MER