Sökning: "Genrepedagogik faktatexter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Genrepedagogik faktatexter.

  1. 1. Elevers skrivande av faktatexter : Lågstadielärare beskriver hur de arbetar med faktatextskrivande i sina klasser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Margareta Larsson; [2017]
    Nyckelord :faktatext; skriva; sociokulturellt perspektiv; genrepedagogik; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Vi lever i en skriftspråklig kultur, där det är en demokratisk rättighet att kunna uttrycka sig skriftligt. Människor förmedlar sig med varandra genom sociala medier men det är också fler arbeten än tidigare som kräver en skriftspråklig kunskap, för att utföra uppgifter både inom landet och globalt. LÄS MER

  2. 2. "Det skulle vara en gyllene väg" - Fem lärarintervjuer med fokus på ämne och språk i samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Lansheim; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; flerspråkighet; genrepedagogik; lärandemiljöer; sociokulturella perspektiv; språkinriktad undervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrunden till min studie är att i genomsnitt ungefär tjugo procent av eleverna i grundskolan har annat modersmål än svenska (Skolverket Greppa språket, 2011) och vad detta kan innebära när det gäller lärandemiljöers utformning och innehåll. Studiens syfte är att undersöka hur några lärare i skolans tidiga årskurser tänker kring flerspråkighet och kring lärandemiljöer och undervisning inriktad på utveckling av såväl språk som lärande. LÄS MER

  3. 3. Skrivande av faktatexter i skolans tidigare år : The Writing of Non-Fictional Texts in the Earlier Years of School

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Hiltunen; [2010]
    Nyckelord :faktatext; processorienterad skrivundervisning; diskursivt skrivande; genrepedagogik; skrivutveckling; kognitivutveckling;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur några lärare arbetar med skrivandet av faktatexter i skolans tidigare år, samt hur de upplever att skrivandet påverkar elevernas kognitiva utveckling och skrivutveckling. I denna studie har tio yrkesverksamma lärare deltagit genom en enkätundersökning, svaren har sammanställts och analyserats. LÄS MER