Sökning: "Genrepedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 163 uppsatser innehållade ordet Genrepedagogik.

  1. 21. Högläsningens olika funktioner i årskurs 1-3 : Lärares didaktiska val gällande skönlitterära texter och sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefine Samuelsson; Anna Andersson; [2022]
    Nyckelord :Föreställningsvärldar; genrepedagogik; högläsning; Langer; svenska; tematisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med högläsning av skönlitterära texter respektive sakprosatexter i undervisningen. Det teoretiska ramverk som använts utgår ifrån Langers föreställningsvärldar och genrepedagogik. LÄS MER

  2. 22. Undervisningsstrategier och stöttning för textskapande : En kvalitativ studie om lärares arbete och stöttning kring elevers textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Andreas Persson; [2022]
    Nyckelord :teaching strategies; writing lesson; genre pedagogy; writing support; undervisningsstrategier; skrivundervisning; genrepedagogik; skrivstöttning;

    Sammanfattning : Studien belyser fem svensklärares uppfattningar om textskapande i den egna skrivundervisningen i årskurs 4-6. Vidare uppmärksammas även lärarnas uppfattningar angående stöttning av elever i skrivsvårigheter.  För att främja utvecklingen av elevers textskpande behöver lärare göra medvetna val i sin skrivundervisning. LÄS MER

  3. 23. Bokrecension, en tydlig genre? : En studie om hur lärare arbetar med bokrecensioner och vad deras syfte med arbetet är

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hanna Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :Book reviews; genre; discursive writing; genre pedagogy; didactic methods; Bokrecensioner; genre; diskursivt skrivande; genrepedagogik; metoder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svensklärare på mellanstadiet arbetar med bokrecensioner i undervisningen, vad de anser att bokrecensioners syfte är samt vilka metoder de anser vara gynnsamma i arbetet. Detta är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta lärare för att påvisa likheter och skillnader mellan deras olika arbetssätt och tankegångar. LÄS MER

  4. 24. En systematisk litteraturstudie om elevers skrivutveckling i grundskolans tidigare år. : Med inriktning mot vad forskningen säger om skrivaktiviteter och lärares undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofie Nyman; Madelene Söderberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; skrivaktiviteter; processkrivning; genrepedagogik; digitala verktyg; analoga verktyg; didaktik;

    Sammanfattning : Idag finns det inte något internationellt arbete som fokuserar på skrivutveckling. Därav kan det tolkas att läsningen har en mer central plats inom de internationella studierna. Trots detta kan vi se att barn spontant börjar skriva innan de börjar läsa. LÄS MER

  5. 25. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER