Sökning: "Genrer"

Visar resultat 16 - 20 av 421 uppsatser innehållade ordet Genrer.

  1. 16. ”Om du gillar att läsa måste du läsa den här” : En kvantitativ och kvalitativ studie kring #booktoks påverkan på elevers läsvanor och läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Julia Björk; [2023]
    Nyckelord :Reding motivation; reading habits; self-determination theory; education; adolescents; Läsmotivation; läsvanor; self-determination theory; undervisning; ungdomar;

    Sammanfattning : Studien syftar att fördjupa kunskaperna kring #booktoks påverkan på högstadieelevers läsvanor och läsmotivation och hur detta kan beaktas i svenskundervisningen för att främja läsning. Tidigare forskning har både belyst betydelsen av rekommendationer från både lärare och kamrater för att öka elevers läsmotivation (McBreen & Savage, 2021; De Naeghel m. LÄS MER

  2. 17. The Gunnlod Dataset : Engineering a dataset for multi-modal music generation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emil Johansson; Joel Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Computer generated music; machine learning; musical instrument digital interfaces; ethics;

    Sammanfattning : This report details the creation of a new dataset named the Gunnlod dataset (after the Norse giantess who guarded the mead of poetry) for use in research in the field of machine learning as applied to music creation, particularly multi-modal music in the MIDI format of symbolic music representation. The dataset is based on a subset of approximately four fifths of the Lakh MIDI dataset. LÄS MER

  3. 18. Färgtemperaturens påverkan på spelupplevelse : Varm, kall och neutral färgtemperaturs påverkan på spelupplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Albin Pettersson; Arthur Jerlström; [2023]
    Nyckelord :ljussättning; färgtemperatur; spelupplevelse; labyrint; spel;

    Sammanfattning : Tidigare studier om effekten av olika färgtemperaturer har gett motstridiga resultat. Denna studie undersökte hur spelare uppfattar olika färgtemperaturer i en virtuell 3D labyrint med syfte att hjälpa spelutvecklare förstå hur färgtemperaturen på ljussättningen kan användas för att förbättra spelupplevelsen. LÄS MER

  4. 19. Humorn och politiken : den svenska skämtpressens humor och dess roll i demokratiseringsprocessen 1918-1922

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Axel Hansson; [2023]
    Nyckelord :Historia; 1900-talet; Demokratisering; Skämtpress; Humor; Offentlighet; Arena; Funktionalitet; Första världskriget; Rösträtt; Rusdrycksförbud; History and Archaeology;

    Sammanfattning : What makes something funny? This is the most basic, underlying question to this thesis, which explores the Swedish satire magazines Söndags-Nisse, Naggen and Strix on their journey through the pinnacle of the Swedish democratization process during the years 1918 to 1922. These types of magazines were of great popularity throughout all of Europe during parts of the late 19th century up until the interwar years, reaching a high – at least in Sweden – during the first world war. LÄS MER

  5. 20. IMMERSIVT MEN ANVÄNDBART SPELGRÄNSSNITT : En studie om påverkan mellan användbarhet och immersion i tre former av spelgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Peter Lundberg; Anders Svensson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; Diegetisk; Gränssnitt; Immersion; Meta-perception;

    Sammanfattning : Action-äventyrspels immersion och användbarhet påverkas av deras UI:s form och design. Tidigare forskning visar att diegetiskt UI bidrar till immersion men forskningen saknar insikter om hur olika varianter av UI påverkar spelens användbarhet. LÄS MER