Sökning: "Genus film"

Visar resultat 21 - 25 av 194 uppsatser innehållade orden Genus film.

  1. 21. När kvinnliga superhjältar äntligen får sina egna filmer, hur framställs dem då? : En kvalitativ innehållsanalys om framställningen av kvinnliga superhjältar inom Marvel och DC.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ellen Alström; Jonna Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Kvinnliga superhjältar; genus; stereotyper; populärkultur; feminism; hermeneutik; semiotik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur kvinnliga superhjältar porträtteras i dagens filmer med fokus på populärkultur, feminism och genus.  Vi har valt att analysera filmerna Wonder Woman (2017), Captain Marvel (2019) och Black Widow (2021) genom en hermeneutisk och semiotisk analysmetod. LÄS MER

  2. 22. Används fortfarande stereotyper? : En jämförande studie på Spiderman-trilogin och The Kissing Booth-trilogin.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Amanda Linåker; [2022]
    Nyckelord :stereotyper; troper; genus; manliga blicken; spiderman; the kissing booth;

    Sammanfattning : This study examined whether gender stereotypes and tropes are still used in movies, through analyzing two popular film trilogies with an age difference of 20 years. Each trilogy’s protagonist and love interest were analyzed with the goal of determining how each character were potrayed. LÄS MER

  3. 23. HUR GÖR EN DISNEYPANDA GENUS? : En kvalitativ innehållsanalys om genusskapande i "Turning Red"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Jenny Persson; [2022]
    Nyckelord :: Könsroller; genus; stereotyper; normer; performativitet; iteration; Turning red;

    Sammanfattning : Min undersökning syftar till att undersöka hur genus skapas i den nyaste Disneyfilmen med kvinnlig karaktär – ”Turning red” (2022). Uppsatsen undersöker även hur tidigare Disneyprinsessor gestaltats i film, och hur protagonisten i ”Turning red” – Mei Mei gestaltas. LÄS MER

  4. 24. Stereotyper och Traditionell Könsrepresentation : En semiotisk analys angående final girl stereotypen i The Texas Chain Saw Massacre

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hugo Söderholm Mogensen; [2022]
    Nyckelord :Stereotypes; Gender; Semiotics; Film; Horror; Texas; Chainsaw; Massacre; Final; Girl; Gender; Stereotypes; Femininity; Masculinity; Gender Roles; Feminism; Slasher; Stereotyper; Genus; Semiotik; Film; Skräck; Texas; Chainsaw; Massacre; Final; Girl; Könstereotyper; Femininitet; Maskulinitet; Könsroller; Feminism; Slasher;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skapats med syftet att undersöka och jämföra skildringen av stereotypen the final girl i filmerna The Texas Chain Saw Massacre (1974) och The Texas Chainsaw Massacre (2003), med utgångspunkt i teori om genusrepresentation och slasherfilmstereotyper. För detta använde undersökningen en komparativ metod i form av en filmsemiotisk analys. LÄS MER

  5. 25. Den homosexuella karaktären – en analys om porträttering : Hur porträtteras kvinnlig homosexualitet jämfört med manlig homosexualitet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ellen Söderström; [2022]
    Nyckelord :Genus; Jens Eder; Raewyn Connell; HBTQ ; sexualitet; Brokeback Mountain; Carol; Love Simon; But I’m a Cheerleader; stereotyper;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar och diskuterar porträtteringen av homosexuella män och homosexuella kvinnor i film. Porträtteringen diskuteras huvudsakligen genom linsen av genus och heteronormativitet i filmerna Brokeback Mountain (2005), Carol (2015),Love, Simon (2018) och But I’m a Cheerleader (1999). LÄS MER