Sökning: "Genus hig"
Visar resultat 1 - 5 av 278 uppsatser innehållade orden Genus hig.
1. Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag. LÄS MER
2. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER
3. Finns jag i min lärobok? : En innehållsanalys av framställningen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i svenskläroböcker för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna studie undersöks representationen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i tre svenskläroböcker för gymnasiet med hjälp av textanalytisk metod. Genus- och queerteori bidrar med förståelse för olika könsidentiteter och sexuella identiteter. LÄS MER
4. Zoinks! Könsrollen var är du? : En kvantitativ innehållsanalys av könsroller i barnprogrammet Scooby-Doo
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvantitativ innehållsanalys som mäter manliga respektive kvinnliga egenskaper i syfte att identifiera könsroller hos huvudkaraktärerna i barnprogrammet Scooby-Doo. Arbetet har utgått från ett teoretiskt ramverk som grundats i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER
5. En oväntad vändning! : En kritisk diskursanalys av nutida populära barnlitterära verk ur ett kön- och genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med metodansatsen textanalys. Intentionen är att undersöka hur köns- och genusframställningar kommuniceras i nutida populära barnlitterära verk för yngre elever. LÄS MER