Sökning: "Genus i arbetslivet"
Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden Genus i arbetslivet.
1. Flexibelt arbete utifrån ett genusperspektiv : En kvalitativ studie om det flexibla arbetets påverkan på traditionella könsnormer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : The working life has changed through a new way of working that is more flexible in both spatially and temporally. This flexibility can bring both opportunities and challenges for employees. LÄS MER
2. Jämställdhet i webbredaktörsyrket : En kvalitativ studie om upplevda könsskillnader i arbetslivet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This bachelor's thesis examines how gender equality challenges manifest within the Swedish IT industry, with a specific focus on women with web editor degrees. Despite Sweden's reputation for gender equality, issues persist within the IT sector, including gender-based disparities in promotions, wage gaps, and challenges in career advancement. LÄS MER
3. Chefers syn på kvinnligt och manligt ledarskap : En jämförande studie mellan Generation X och Millennials
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Ledarskap har en stor påverkan på människor, företag och samhället i stort. Vidare finns det i samhället normer och könsroller som karaktäriserar bilden av hur en kvinna och en man bör vara. LÄS MER
4. “De flesta övre medelåldersmän har no fucks to give’’ : En kvalitativ studie om kvinnliga rekryterares perspektiv på samarbetet med kvinnliga respektive manliga kunder
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Since women started working alongside men, there have been expectations of how men and women should act in work life. A factor that has a crucial impact where men and women end up in their working life is the recruitment process. LÄS MER
5. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER