Sökning: "Genus i förskolan 2016"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Genus i förskolan 2016.

  1. 1. Lika, olika och unika : Ett mångfaldsarbete med fokus på barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Moa Andersson; [2021]
    Nyckelord :Swedish children s literature; critique of norms; picture book analysis; conventional signs; iconic signs; Svensk barnlitteratur; normkritik; bilderboksanalys; konventionella tecken; ikoniska tecken;

    Sammanfattning : I detta arbete används ett normkritiskt perspektiv för att undersöka mångfalden som presenteras ur ett urval bilderböcker publicerade mellan år 2016-2021. Arbetet kommer fokusera på några av de normer som bilderboken presenterar gällande bland annat genus, funktionsvariationer och kultur. LÄS MER

  2. 2. Känslosamma Pojkar och Kaxiga Flickor : En multimodal textanalys om hur manligt respektive kvinnligt gestaltas i barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Lindberg; Wilma Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Genus; Hirdmans genusteori; Multimodal textanalys.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på, och bidra med kunskap om hur manligt och kvinnligt gestaltas i den mest lånade barnlitteraturen som förskolorna i två olika kommuner lånar från de kommunala biblioteken, då läsning av böcker är en aktivitet som bland annat gynnar barn i deras framtida uppfattning om kön (Strasser & Seplocha, 2012; Filipović, 2018). Motivet till studiens valda problemområde grundar sig i Skolinspektionens rapport (2016) om förskolans jämställdhetsarbete, som visade att det systematiska arbetet med jämställdhet i förskolan inte var tillräckligt, vilket resulterade i att vi ansåg det vara angeläget att studera hur genus gestaltas i förskolans barnböcker. LÄS MER

  3. 3. En genusanalys av barnlitteratur : Stereotypa och normbrytandekönsroller i böcker för yngre barn.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Enhörning; Sofie Roos; [2019]
    Nyckelord :genus; stereotyp; normbrytande;

    Sammanfattning : Inledning I studien analyseras barnlitteratur ur ett genusperspektiv. I Läroplan för förskolan (Lpfö98rev.2016, s. 5) står det att tjejer och killar inte ska begränsas av stereotypa könsroller. LÄS MER

  4. 4. Vaiana - en ny sorts Disneyprinsessa? En genusanalys av Vaiana ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Ljungberg; Rebecka Wallentin; [2019]
    Nyckelord :barndom; Disney; genus; identitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : I denna studie har filmen Vaiana (2016) analyserats ur ett genusperspektiv med inslag av barndomssociologiska definitioner av barn, barndom och populärkultur. Syftet med denna studie är att ur ett vuxet perspektiv och ur barns perspektiv analysera hur genus framställs i Vaiana. LÄS MER

  5. 5. Könsstereotyper och Könsöverskridande mönster : En text- och bildanalys av den rekommenderade barnlitteraturen till undervisningsmaterialet Före Bornholmsmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Charlie Berg; Daniel Hultenius; [2019]
    Nyckelord :Före Bornholmsmodellen; kön; genus; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Gender stereotypes and transgender patterns – a text and image analysis of the recommended children's literature for Före Bornholmsmodellen   Förskolans läroplan (2016) benämner att en utav förskolans uppgifter är att motverka könsstereotyper och normer kring kön. Med utgångspunkt ur detta är studiens syfte att se hur pojkar och flickor framställs utifrån könsnormer, maskulinitet och femininitet i barnlitteraturen som är rekommenderad för barn i 2,5–4 årsåldern i Före Bornholmsmodellen. LÄS MER