Sökning: "Genus i skolidrotten"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Genus i skolidrotten.

  1. 1. Faktorer som skapar förutsättning för fortsatt fysisk aktivitet - en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Matilda Sundkvist; [2015-08-10]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Fysisk aktivitet; Fysiska förmåga; Självkänsla; Genus;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är grundläggande för människors välbefinnande. Ämnet idrott och hälsa ska erbjuda elever kunskap och positiva upplevelser av fysisk aktivitet i syfte att skapa förutsätt-ningar till ett fortsatt hälsosamt liv. LÄS MER

  2. 2. Deltagande och inflytande : - ur ett genusperspektiv på skolidrotten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fredrik Malvezzi; Karolina Nowak; [2010]
    Nyckelord :Idrott; deltagande; inflytande; genus och kön;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur elevers deltagande och inflytande ser ut under idrotten i skolan, ur ett genusperspektiv samt hur eleverna uppfattar sina möjligheter till deltagande och inflytande. För att ta reda på detta genomfördes en fallstudie på en F-6 skola i en år 4 klass. LÄS MER

  3. 3. Genusstrukturen i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Hansen; Caroline Mårtensson; [2008]
    Nyckelord :genus; gender; idrott och hälsa; physical education; könsroller; gender roles;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur genus tar sig uttryck under skolidrotten och hur maktrelationen/dominansförhållandet kan se ut mellan pojkar och flickor. För att vi skulle kunna svara på vårt syfte använde vi oss av följande frågeställning: Är det så att pojkar tenderar att dominera under samundervisning i idrott och hälsa i årskurs 9 och hur uttrycker i så fall sig denna dominans? Vi valde att använda oss utav en kvalitativ icke deltagande (känd) observationsmetod där vi observerade fyra niondeklasser under två idrottslektioner vardera på en skola i Malmö. LÄS MER

  4. 4. Bollens betydelse i idrottsundervisningen- En studie av hur elever upplever olika former av bollundervisning på skolidrotten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexander Ekström; Joel Tulldahl; [2008]
    Nyckelord :Bollundervisning; delaktighet; samspel; bollutövare; genus; habitus; socialt samspel;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Bollens betydelse i idrottsundervisningen - En studie av hur elever upplever olika former av bollundervisning på skolidrottenFörfattare: Alexander Ekström och Joel TulldahlOlika bollidrotter är, enligt både lärare och elever, den mest förekommande aktiviteten på idrottsundervisningen i skolan. Om idrottslektionerna i hög grad består av bollspel finns det en risk att undervisningen enbart gynnar de elever som redan är idrottsligt aktiva i idrottsföreningar och som sedan tidigare har kunskap och erfarenhet av bollidrott. LÄS MER