Sökning: "Genus lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Genus lågstadiet.

  1. 1. Kön och genus i skönlitterära böcker : En analys av hur karaktärer skildras i text och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Olsson; Jennifer Persson; [2023]
    Nyckelord :normer; kön; genus; critical literacy; skönlitteratur för lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Lågstadieelevers framställning av heterogenitet i sin skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Moen; Madeleine El-Dakkak; [2023]
    Nyckelord :Barnintervju; elevövning; elevperspektiv; heterogenitet; genus; stereotyper; identitet; grundskola; lågstadiet; olikhet; utveckligsteori; differentiering;

    Sammanfattning : This study is about primary school students' perception of heterogeneity and how itmanifests like in grade 1-3. This research focuses on the students' views instead of theteacher's as it was very interesting to know especially amongst the young ones. LÄS MER

  3. 3. “Jag känner mig bra även om det kommer en uppgift jag inte kan” : En empirisk studie om lågstadieelevers motivation till matematik, med fokus på genusrelaterade aspekter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Blidstål; Helena Johansson; Sofie Dahl; [2023]
    Nyckelord :motivation; genus; matematik;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie har som syfte att belysa lågstadieelevers motivation till ämnet matematik ur ett genusperspektiv. Studiens empiri baseras på observationer, elevenkät och elevintervjuer i tre olika klasser. Studien skrivs fram ur ett elevperspektiv där elever själva har fått berätta kring deras upplevelser till matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. “Jag tänker väl att man behöver stärka upp framför allt tjejernas intresse” - : Lågstadielärares genusmedvetenhet i teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Madeleine Jemander; Ebba Eskilsson; [2022]
    Nyckelord :genus; intresse attityder; self-efficacy; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lågstadielärares upplevelser och uppfattningar om sin teknikundervisning. Detta för att för att få en förståelse kring vad som påverkar ämnet och vidare dess utveckling. I studien har en kvalitativ metod använts genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Genus inom skolämnet historia : En studie om män och kvinnors framställning i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; läromedelsanalys; lågstadiet; mellanstadiet;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka och jämföra framställningen av män och kvinnor i två olika historieböcker, en för lågstadiet och en för mellanstadiet. Studiens frågeställningar är: Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen i text? Hur ofta förekommer män respektive kvinnor i de två läromedlen på bild? Vilka likheter och skillnader finns det mellan hur kvinnor och män representeras i text och bild i de två läromedlen från lågstadiet respektive mellanstadiet? Studien utgår från Yvonne Hirdmans teori om genus, Annie Olssons fallstudie om läromedlets påverkan på elever, samt Britt-Marie Berge och Göran Widdings studie om mäns överrepresentation i text och bild. LÄS MER