Sökning: "Genus principer"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Genus principer.
1. Cultural Clash and Gender Roles : Exploring the Quest for Equality in Jane Eyre and Things Fall Apart
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyze the intersectionality between themes of cultural clash and gender roles within the novels Jane Eyre by Charlotte Brontë and Things Fall Apart by Chinua Achebe, accentuating their common quest for equality. This essay offers a historical and cultural analysis, divulging the gender norms prevalent in Victorian England and pre-colonial Nigeria, serving as a backstage to the characters’ adaptations and struggles. LÄS MER
2. Kunskapsproduktion kring fetischism : Att förhålla sig till sakorienterad sexualitet
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Detta projekt söker efter vägledande principer för en kunskapsproduktion kring fetischistisk sexualitet. Detta har utförts genom diskursanalytiska och genealogiska studier av hur fetischism konstrueras i olika sociokulturella sammanhang. LÄS MER
3. "Nu kommer ni kanske att himla lite med ögonen, men dethar ett genustema” : "Nu kommer ni kanske att himla lite med ögonen, men dethar ett genustema”
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Analysens syfte har varit att ta reda på vilken förändring som skett av kvinnosynen i svenskteleviserad humor. Frågeställningarna har behandlat hur kvinnorollen, manligheten ochhumorn i Sveriges television förändrats från 1960-talet till 2010-talet och besvarats genom attanalysera programmen Skäggen och Ladies Night - där en kvinna är ensam i en gruppbestående enbart av män. LÄS MER
4. Stärker textböcker i historia normer kring maskulinitet och femininitet? : En kvalitativ studie med genusperspektiv på personbeskrivningar och problematiseringar i textböcker i historia för årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om huruvida textböcker i historia för årskurs 4–6 beskriver kvinnor och män som dikotomier, dvs isärhållande av könen, samt om detta problematiseras. Studiens teoretiska utgångspunkter är genussystemets principer enligt Yvonne Hirdman samt femininitets- och maskulinitetsnormerna. LÄS MER
5. En könad praktik? -En kvalitativ studie om hur förskolepedagogers interaktioner med barnen på förskolanreproducerar samhälleliga könsnormer
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : As an institution, the preschool shall contribute to an active education of democracy andequality. Preschool educators are important intermediaries within the educational system andtheir work shall contribute to a democratic environment. LÄS MER