Sökning: "Genus religion didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Genus religion didaktik.

  1. 1. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  2. 2. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-07-06]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER

  3. 3. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-06-10]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER

  4. 4. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER

  5. 5. Ges plats för genusmedvetenhet i religionskunskapen? : En kvalitativ granskning av läromedel och intervjuer gällande undervisning för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Fanni Lindblom; [2020]
    Nyckelord :Gender; Gender studies; Teaching materials analysis; Didactics; Teacher interview; Religious education; Genus; Genusstudier; Läromedelsanalys; Didaktik; Lärarintervju; Religionskunskap;

    Sammanfattning : This essay examines gender awareness in teaching materials for the Swedish upper secondary school’s religious education. The focus is on investigating a source material consisting of three different textbooks in religious education, and three teacher interviews. LÄS MER