Sökning: "Genus retorik"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden Genus retorik.
1. Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. LÄS MER
2. Hur träningsideal mellan kön skiljer sig : En jämförande kvalitativ innehållsanalys av Women´s health och Men´s health
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur budskap och ideal skiljer sig mellan de två hälso- och träningsmagasinen Women’s health och Men’s health som både ägs av det amerikanska företaget Hearst communications samt hur den informationen som presenteras förhåller sig till etablerad kunskap om träning. Uppsatsen tar avstamp i gestaltningsteorin med eget utformade gestaltningsramar, förståelsen för teorier om genus och identitet samt bildens och textens retorik. LÄS MER
3. Influencers beskrivning av den kvinnliga fertiliteten : En retorisk analys av reklamsamarbeten med Natural Cycles
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här studien fokuserar på influencers och deras framställning av företaget Natural Cycles hormonfria preventivmedel i audiovisuella reklamsamarbeten. Materialet för studien är filmer från plattformen Youtube som valts ut efter antalet gånger de visats för mottagare, det vill säga de videor som flest gånger exponerats för publik och därmed haft störst möjlighet till inverkan på publiken. LÄS MER
4. Branding, förpackning och genus : En uppsats om parfymindustrins strategier
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur parfymproducenter väljer att visuellt kommunicera sina varumärken och designa förpackningar. Detta utförs genom visuell retorik där studien undersöker de strategier som använts i reklam samt hur brandingen återspeglas i förpackningsdesignen. LÄS MER
5. Förtroendets makt : En retorik- och genusanalys av influencers förtroendeskapande på YouTube
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studie undersöker hur manliga och kvinnliga influencers skapar förtroende och konstruerar genus i sina videoklipp på YouTube år 2019. Med ett starkt ethos byggt på förtroende får influencers makt att påverka sina följare och deras syn på bland annat genus, vilket ger dem en viktig normskapande funktion. LÄS MER