Sökning: "Genusarbetet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Genusarbetet i förskolan.

  1. 1. Genusnormer i musik och dans- : En kvalitativ studie om förskollärares synsätt på könsnormer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Rola Elkayal; Madelene Bogren; [2023]
    Nyckelord :dance; dichotomy; equality; gender; gendernorms; music; preschool.; dans; dikotomi; förskola; genus; jämställdhet; könsnormer; musik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att öka kunskapen om förskollärares olika synsätt på genus, i relation till barns estetiska uttrycksformer i dans och musik. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Tänker alla förskollärare likadant om genus? : En kvalitativ studie om förskollärarnas synsätt kring genus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Wilma Daag-Gustafsson; Moalie Longueville; [2023]
    Nyckelord :genus; förskola; förskollärare; kön; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap till en ökad förståelse kring vilka synsätt förskollärare har till genus i förskolan och hur förskollärarna uppfattar att deras arbete med genus påverkar barnen. Studien har använt sig av en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  3. 3. ”Det är inte fel att ha klänning som kille.” : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om genus ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cassandra Svedlund; Märtha Tjernström Steiner; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; genus; socialt kön; makt; normer och normkritiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att synliggöra genusperspektivet och dess påverkan på pedagogiken i förskolan. Tidigare forskning har visat att genus i förskolan kan vara svårt att definiera. Den visar även en vag kunskap om läroplanen vilket kan anses ge sämre kvalitet för förskolans arbete mot genusmedvetenhet. LÄS MER

  4. 4. Alla eldar behöver omsorg för att inte slockna : Förskollärares beskrivna förutsättningar för genus- och jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amelia Bolinder; Marie Hirsch; [2023]
    Nyckelord :Gender; equality; conditions; preschool; preschool teacher; Genus; jämställdhet; förutsättningar; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Genusarbetet i förskolan handlar, bland annat om, att förskollärare måste ha ett medvetet förhållningssätt och kompetens. För att införskaffa detta krävs förutsättningar och stöd, vilket denna studies syfte är att undersöka. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Eriksson; Maria Bohjort Thyr; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; kön; jämställdhet; identitetsskapande; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. LÄS MER