Sökning: "Genusgörande"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet Genusgörande.
6. Fängslande ord Om genusgörande i BUP-socionomers psykosociala utredningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : The purpose of this study was to examine how girls and boys are described by social workers in psycho-social assessments in child and adolescent psychiatry. The questions at issue were if girls and boys are described in different ways and if gender related patterns could be found. The study was both qualitative and quantitative. LÄS MER
7. Kulturarv på blodigt allvar : Genus och historiebruk i tv-serien True Blood
Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur historiebruket i form av reproduktion av kulturarv ser ut i populärkulturen, närmare bestämt HBOs populära tv-serie True Blood och kopplar samman detta med hur vi ser på det föränderliga förflutna och därmed utvecklar vårt historiemedvetande. Uppsatsen står på tre ben och vilar på perspektiv där det första behandlar att man genom att se på reproduktionen av kulturarv kan finna samtidens idéer kring vad som är viktigt (meningsbärande), hur populärkulturen imiterar och återanvänder myter och därför kan anses vara en historisk källa värd att fokusera på samt historia som identitetskapande. LÄS MER
8. Från könlös och avsexualiserad till sexuell och kåt : En intersektionell studie om sexualitet och funktionshinderskap utifrån ett cripteoretiskt perspektiv
Master-uppsats, Centrum för genusstudierSammanfattning : Denna studie baseras på kvalitativa semistrukturerade djupintervjuer med personer med olika fysiska funktionsnedsättningar om deras upplevelser och erfarenheter om funktionsnedsättningar, sexualitet och genusgörande. Kategorin funktionsförmåga är i många diskurser omarkerade. LÄS MER
9. Från huslig till modig – om genusgörande processer i bilderböcker från 1980- till 2000-tal
C-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Detta examensarbete är frukten av ett gemensamt intresse för genusfrågor, både i arbetet med barnmen även i samhället i stort. Vi ser på genus som något som finns överallt, något ständigt närvarande, men ocksåsom något sociokulturellt. LÄS MER